Siljan News logo
Annons
Christoffer Nilsson välkomnar enklare väg till trygghetslarm för äldre. Foto: John Leander

Förenklad väg till trygghet – alla över 75 år kan få trygghetslarm

Omsorgsnämnden har beslutat att kommuninvånare som fyllt 75 år och bor i ordinärt boende ska kunna få både stationära och mobila trygghetslarm utan individuell behovsprövning.

Beslutet fattades vid omsorgsnämndens sammanträde den 12 juni och innebär en betydande förenkling för äldre som vill ansöka om trygghetslarm. Tidigare har den som velat få ett larm behövt ansöka och genomgå en utredning hos biståndshandläggare. Nu tas det steget bort för personer som uppfyller de fastställda kriterierna.

Bakgrunden till beslutet är att kommunen vill öka tryggheten för äldre invånare samtidigt som handläggningstiderna kortas. Enligt omsorgsförvaltningen är avslagsfrekvensen för trygghetslarm mycket låg, vilket gör att den nuvarande processen skapar onödig administration både för den enskilde och för kommunen.

Annons

I tjänsteskrivelsen framhålls att trygghetslarm ofta är den första kontakten äldre har med äldreomsorgen. Larmet gör det möjligt att dygnet runt kalla på hjälp vid exempelvis fallolyckor eller plötslig sjukdom.

Omsorgsnämndens ordförande Christopher Nilsson (S) välkomnar beslutet.

— Det känns som ett naturligt nästa steg i att göra våra medborgare tryggare. Nu har vi tagit beslut kring att trygghetslarm för personer över 75 år ska vara avgiftsfria och med det här beslutet blir ansökan också betydligt smidigare. Uppfyller man de ställda kriterierna kommer man att få ett trygghetslarm med automatik, säger han.

Annons

Enligt Nilsson innebär förändringen också administrativa vinster för kommunen, inte minst eftersom antalet trygghetslarm har ökat de senaste åren.

— Det känns bra att verka i en kommun som vill skapa trygghet för sina medborgare. När vi dessutom får de mobila trygghetslarmen på plats under året hoppas jag att fler äldre ska känna sig trygga att vistas ute på våra gator och i våra skogar. Ser vi långsiktigt på det här är det en investering snarare än en kostnad, eftersom vi får fler pigga och friska äldre, säger han.

Kommunen bedömer att reformen kommer att göra stödet mer lättillgängligt, ge snabbare hjälp till den som känner behov av ökad trygghet och samtidigt frigöra resurser inom handläggningen.