Siljan News logo
Annons
Artisten Julia ”Nästet” Wettergren flyttade till Dalarna från Stockholm och satsar nu på musiken. Foto. Thomas Agneteg

Stark, skör rock och vägen till sig själv

Det har nu gått drygt fem år sedan artisten Julia Wettergren, under namnet Nästet, debuterade med sin första EP. Hon flyttade till Dalarna 2017 och bor nu i Borlänge. Det var här allt kom igång på riktigt. Nu är hon aktuell med en ny singel. Eller rättare sagt – hon har hittat hem till sig själv. Där hon inte längre kompromissar med vem hon är.
Året är 2017 och Julia flyttar från Stockholm till Dalarna. Bakom sig lämnade hon en miljö där det är en annan skala av människor. I Borlänge hittade hon istället de personliga mötena och en öppenhet.

— I Stockholm är det ju många som vill samma sak. Det är ju samma sak här också såklart. Men här känner jag att jag får mer personliga möten också. Det känns liksom öppet, berättar Julia.

Behovet av att uttrycka sig

Kontakten med musiken lever i Borlänge. Det var här allt kom igång på riktigt. Vägen hit gick via studier på Brunnsviks musikpedagoglinje. Julia har även testat andra folkhögskolor och studerat konst, teater och musik. Men under utbildningen i Borlänge växte en insikt fram.

— Men sedan insåg jag ju att nej, det är ju mitt eget artisteri jag vill hålla på med, även om jag är pedagog också. Det kommer väl utifrån det här behovet av att uttrycka sig själv. Jag har alltid varit en scenperson.

För Julia går skapandet hand i hand med att stå på scen. Det räcker inte med att bara skriva texterna, de måste också få möta en publik.

— Det är en sak att skriva, och att skriva om saker som känns viktiga för mig. Men också att få framföra dem. Att visa upp det känns också jätteviktigt, och att se vad man får för mottagande.

Texterna har sitt ursprung i egna erfarenheter och funderingar. Det blir som dagboksinlägg. Musiken beskriver hon som stark, skör, rock, en genre fylld av motsatser.

— Jag jobbar mycket med känslor i min musik. Att det gärna får vara starkt i sitt uttryck, men också skört utifrån vad jag berättar. Mina texter blir lite som poesi och pratar om känslor. Sedan blir musiken en kontrast ibland, att jag har mycket elgitarrer eller att det blir lite tyngre. Jag är  dynamisk och kan bolla båda delarna.

Det har inte alltid varit självklart att skriva på svenska även om det känns så nu när man hör musiken.

— De som influerade mig att skriva på svenska var nog Kent. Jag lyssnade mycket på Kent en period. Sedan har jag gått ifrån det lite, men jag rör mig ändå inom rock, singer-songwriter och folk. Jag är väldigt bred och tar inspiration från många olika intressen, men det hamnar alltid i rocken. Kent är ett sådant frö som såddes.

Annons
Julia Wettergren. aka Nästet, har släppt en ny låt och ser positivt på framtiden. Foto. Thomas Agneteg

Kampen mot prestationen

Tiden i Borlänge har också inneburit en utveckling i skapandet. I början är det lätt att påverkas av intryck från sociala medier och vad andra uppskattar. Prestationsångesten och viljan att göra ett bra intryck kan styra låtskrivandet i en viss riktning, men med tiden har det landat i en mognad.

— Jag tror att i början, när man startar igång och börjar komma ut med musik, vet man kanske inte riktigt var man ska hamna. Vissa tycker ditt och vissa tycker datt. Det gäller nog att mogna i det. Man vill ju göra ett så bra intryck som möjligt och man brottas med mycket prestationsångest, att man behöver vara en viss person, säger Julia och fortsätter:

— Det är svårt idag när alla pratar om att komma igenom bruset, och så provar man väl olika vägar. Men det finns väl inget framgångsrecept egentligen. Det handlar väl mest om att göra det man själv tycker om, har jag väl börjat inse nu. Då blir det mer på riktigt också.

Verkliga möten

Branschen uppmuntrar artister att ständigt synas i digitala kanaler. Det skapar en miljö med mer armbågar där man förväntas prioritera om sitt liv. Men Julia har valt att dra en gräns mot kraven från sociala medier.

— Jag känner väl inte att jag vill, jag vill inte leva mitt liv så, utan jag är så väldigt fast vid det, att jag vill inte leva mitt liv bara genom sociala medier. Även om det är det som uppmuntras idag som artist. Så tycker jag att det är viktigt att vara här. Nu liksom. Vara verklig också. Jag vill vara jordnära. Jag vill möta människor på riktigt. Jag vill ha de här riktiga mötena.
De riktiga mötena har främst skett på scenen den senaste tiden. Liveframträdandena har blivit fler, oftast med bara Julia och en gitarr. Den direkta responsen från publiken har givit en bekräftelse.
Annons
Det är från scenen Nästet helst vill träffa sin publik. Foto: Thomas Agneteg

En personlig push sedan 2020

Den 19 juni släppte Nästet sin nya singel Bättre. För en artist som vanligtvis är försiktig med att använda stora ord om det egna materialet finns det den här gången inga tveksamheter.

— Den singeln jag släpper nu känner jag verkligen starkt för. Jag vet att den är bra. Så brukar jag inte säga så ofta, jag är ganska försiktig med att säga så, men den här singeln känner jag väldigt starkt för. Texten betyder så mycket.

Bakom låten ligger ett långt arbete. Julia började arbeta med spåret under 2020 och låten har sedan blivit liggande under flera år. Processen har handlat om att klura på olika textrader och få pusselbitarna att landa i en text som hon känner någonting för. Budskapet i låten är också djupt personligt.

— Jag har behövt pusha mig själv många gånger i livet att ta nästa steg, att ta nästa kliv och komma vidare. Det är det som låten handlar om, så den är som en slags push för mig själv.
Vissa låtar kommer av sig själva, som Fan, men den här låten har jag fått jobba med i flera år. 

Framtiden och saknade scener

Även om Julia trivs i Borlänge och ser möjligheter i det starka musikintresset, finns det också utmaningar på hemmaplan. Efter pandemin har tillgången på mindre scener i staden minskat. Det saknas en stadig punkt och en levande samlingsplats tycket hon.

— Jag sneglar mycket åt Falun och deras kulturhus. Jag tycker det är en fantastisk plats, de har jobbat för att få det så öppet. Det tycker jag är något som saknas här i Borlänge generellt.

Utmaningarna till trots är målet framåt glasklart. Musiken ska finnas med genom hela livet.  Planen är att göra ett större släpp i form av en ny EP, och att framöver inte bara stå ensam på scenen.

— Framåt? Kanske komma igång med att spela med flera.. Jag har också nyligen pluggat i två år till dramapedagog och haft mycket fokus på det nu, men nu känner jag att jag vill ta in musiken igen.