
”Vi måste ha fått ett måndagsexemplar”
Tillfälligt ur funktion. Den informationen har de som försökt ladda sin elbil i centrala Orsa mötts av. Denna tillfälliga ur funktion har pågått i flera månader nu.
— Det har varit problem från dag ett, det måste vara ett måndagsexemplar vi fick, säger både Anneli Eriksson och Mats Olsson med varsin suck när kommunens så kallade snabbladdare kommer på tal.
Anneli är trafikingenjör och Mats driftstekniker inom Orsa kommun och båda konstaterar att det varit problem med den här elbilsladdaren i stort sett hela tiden från invigningen som skedde vid Orsas julmarknad en kylig decemberdag 2018.
— Tyvärr så ser det inte särskilt ljust ut när det gäller att få nån ordning på laddaren, menar Anneli.

Vi har i flera artiklar också berättat om allt strul med laddaren. När man förra våren äntligen fick igång snabbladdaren kunde folk ladda gratis där. Att de med elbil kunde ladda gratis på Orsas skattebetalares bekostnad retade upp folk.
Ett tag sa man från kommunens håll att det var ett bra sätt att locka förbipasserande till Orsa centrum. De kunde ladda gratis samtidigt som de gjorde ärenden på byn, att det gynnade näringsidkarna. Men det var skattebetalarna som bjöd på det.
— En lösning på det hela kan vara att ta bort betalfunktionen, men då blir folk upprörda över att det går att ladda gratis, säger Anneli.
Orsa kommun lade ut laddaren till försäljning förra våren, men det var ingen som nappade.
Kommunen fick behålla den snabbladdare man hade investerat i och såg efter en tid till att en betalningsapparat kom på plats. Men när folk försökt ladda bilen, så har betalningsfunktionen inte fungerat.
— Det här är en jobbig historia. Det är så många turer kring det här så det går inte att berätta allt, suckar Mats Olsson.
EVcharge sköter driften av snabbladdaren och företaget har fått många samtal från elbilsägare som försökt ladda, men där det inte gått. EVcharge tycker inte att man ska ringa till företaget vid problem utan hänvisar till företaget som sköter själva betalningsfunktionen; Waybler.
— Betalningsfunktionen tappar kontakten med själva laddaren. Vi har haft mycket kontakt med båda, men den ena säger si och den andra säger så. Från EVcharge säger man att det inte är laddaren som är problemet.

Det verkar som ingen vet vad som ska göras för att få ordning så att laddaren och betalsystemet ska fungera tillsammans. Eller också är intresset att få det här fixat inte tillräckligt stort.
— Vi inom kommunen kan inget om laddaren. Det är våra entreprenörer som måste fixa det här, men det är ingen som vill ta på sig det, så jag har tappat tron och hoppet att det här ska lösa sig, kommenterar Mats det som varit en lång följetong.
Lika uppgiven är Anneli Eriksson gällande den struliga historien med snabbladdaren.
— Den har ju krånglat i stort sett hela tiden sedan laddaren installerades. De har bytt en massa saker, men man får ändå inte till det riktigt, så det här verkar vara ett riktigt måndagsexemplar.
— Som jag ser det så finns det två alternativ; endera så byter man ut hela snabbladdaren eller också lägger vi ner det här helt och tar laddaren till vår elpark som vi har till kommunens bilar, säger Anneli.
Det ser onekligen väldigt mörkt ut för laddaren, men hoppet är det sista som överger en.
— Vi hoppas på en lösning, men det har vi gjort sedan i oktober nu, konstaterar Anneli Eriksson uppgivet.

När det gäller snabbladdare så har folk som försökt ladda i Orsa hänvisats till Mora. Det finns en snabbladdare i Noppikoski, den enda inom Orsa kommun, men så långt kanske man inte hinner ta sig, de som åker efter E45 mot Sveg.
Laddare av enklare varianter finns vid Hotell Strandvillan, Grönklitt (totalt 18 st), Fryksås, Hansjö Stugby och Kaptens Motor, allt enligt Chargefinder.com
Men på Circle K i Orsa kan det inom en snar framtid finnas snabbladdare. Det berättar föreståndaren Magnus Sandquist.
— Jag vet att det planeras för det, men hur långt bort det är, om det är ett halvår, ett eller två år, det kan jag inte svara på. Men att det finns ambitioner att installera snabbladdare från Cirkel K:s håll centralt, det vet jag, säger Sandquist.
Vi har försökt nå en representant för Waybler angående betalningsfunktionen.