
Nu tjäras Dalarnas nordligaste kapell
Nu sprids doften att tjära i Storsätern. Det när det vackra kapellets spåntak får ny tjära.
Vart femte år behöver sydsidan på Storsäterns kapell få en ny omgång tjärolja och vart tionde för nordsidan.
— Vi har nog fuskat lite med sydsidan, men nu får både nord- och sydsidan en ny omgång tjärolja, säger Göran Salmonsson, när tiotalet bybor finns på plats, förstärkta med Jens Martinsson från Idre
Det är Jens som är yrkesmålare och ser till att förutsättningarna finns för att tjära det vackra kapellet under en dag.
— Det är inte ren tjära utan tjärolja, förklarar Jens, men lukten av tjära sprider sig likafullt.

Jens skickar upp Arne Näsvall att tjära taket med hjälp av skylift och där i skyn blir Arne stående när skyliften inte vill nå högre upp mot den himmel som lyser vackert blå ovanför kapellets tak, inrammad av Långfjällets fjälltoppar.
— Vi får plocka ner dig tids nog, när vi får fart på skyliften, ler Arnes vänner skadeglatt, medan Arne tjärar den del av kapelltaket som han når från den positionen där skyliften valde att ta en lite väl tidigt paus.
— I värsta fall får vi skicka efter fjällräddningen, hälsar glada vänner på backen åt en av fjällräddningens riktiga trogna veteraner som fastnat i en sky lift ovanför kapellets tak.
Planen är annars att kapellet åter ska bli betydligt mörkare av den nya tjäroljan som rullas på.

— Det syns vilken skillnad det är mellan nord- och sydsidan, konstaterar nestorn Anders Ejdervik, balanserandes i toppen på en stege.
— Här på sydsidan suger taket upp all tjära väldigt snabbt.
Storsäterns kapell invigdes i december 1968, tio år efter att byborna drog igång arbetet med att samla in pengar och bygga Dalarnas nordligaste kapell. Kapellet tillhör inte Idre församling utan ägs och drivs av en fristående stiftelse. Medan Idre-Särna församling bidrar med resurser så verksamheten i kapellet kan fungera, inte minst med återkommande musikkvällar.
— Vi sköter kapellet med ideella resurser och har fått ett bidrag till att tjära om det från jordägarna, förklarar Göran Salmonsson, medan han och Göran Nylund funderar på hur de ska få ner Arne från himlens höga höjder.

För att klara underhållet på kapellet så krävs det samlade ideella krafter från byborna i Storsätern. Tiotalet som tjärar och några som sköter markservicen med kaffe, och korv.
— Nu får vi hoppas att en yngre generation är redo att ta över när det är dags igen om fem-tio år, hoppas Anders Ejdervik.
