Siljan News logo
Annons
Siljansrodden
Siljansnäsar’n kom tvåa i heatet på Saxviken – men vann ändå. Foto: Christoffer Landgren.

Siljansnäsar’n tog hem segern efter Brudpigas diskning

Förhållandena i Siljansrodden var fina, när Saxviken fylldes med kyrkbåtar under torsdagskvällen. Efter att både dam- och herrloppet avgjorts såg det ut att bli en ny dubbelseger för Brudpiga III från Leksand. Så blev det inte. Efter överklagande visade det sig att herrlaget brutit mot reglerna och diskvalificerats. I stället tog Siljansnäsar’n IV hem segern.

— Mycket gick som planerat – även om man aldrig kan planera att man vinner, sa Siljansnäsar’ns styrman Anton Dehner efteråt.

Längs hela kajenområdet i Mora stod åskådarna på rad. Några hade satt sig med benen hängandes från kajen, andra klättrade upp på Glassbåten.

Med andra ord var stämningen god även denna kväll – och vädret var varmt och soligt.

När vågorna började krusa sig började det bli dags för första start. Vid 19-tiden var så det första loppet i gång. Där tog Solleröns Sophia Magdalena initiativet med starka tag och vann över Rättvikskölla.

Annons
Kampen var hård mellan Sophia Magdalena och Rättvikskölla. Foto: Christoffer Landgren.

I det andra heatet blev det som så många gånger förr: Brudpiga III vann. Glädjen var given, trots att det blev nästan åtta sekunders vinstmarginal mot Siljansnäsar’n III i samma heat. I jämförelse med Sophia Magdalena på andraplats var marginalen knappt två sekunder.

— Loppet kändes längre än vi hade förväntat oss. Starten var ändå bra och det var en rejäl kraft i båten. Annars var det tufft och vi vann inte så stort. Vi får kriga för varje poäng, säger Brudpigas styrman Anna Knuts.

Återväxten är god i Brudpiga, då rodden är populär i Leksand. Därför har uppladdningen också fungerat väldigt väl.

— I år har vi så många nya i båten. På träningar har vi varit 25–26 roddare, så vi har varit tvungna att dela upp oss. Att det blivit ett sådant uppsving känns jätteroligt.

Av de återstående loppen tror Anna Knuts att vissa kan bli jobbigare än andra.

— Leksandsrodden är väldigt lång, men man ror på ett annorlunda vis. Man får lägga upp det annorlunda. Sedan kommer Orsa bli speciellt; med deras invigning. Den fighten blir tuff.

Överhuvudtaget känns Siljansrodden som en kul utmaning för hela laget, förklarar hon.

— Jag älskar traditionen och att man kan hålla detta vid liv. Sedan är det som sagt imponerande att kunna ta sig fram utan några motorer – bara ren kraft. Fast man får en del träningsvärk i benen, säger Anna Knuts.

Annons
Anna Knuts, styrman i Brudpigas damlag. Foto: Christoffer Landgren.

Dramatik i herrarnas tävling

I herrarnas tvåbåtsheat blev det först en seger för Nygrannen från Laknäs, mot Orsabåten Sturfajt’n III.

Mer dramatik blev det i andra heatet; fast mest efteråt. Publiken kunde se hur Brudpiga III pressade på rejält framåt. Några noterade dock att något inte stämde.

Leksandsbåten bröt nämligen linjen vid mer än tre tillfällen, vilket hindrade de andra båtarna. Det var inte tillåtet. En protest lämnades in från Siljansnäsar’n efter loppet.

Efter långa minuters väntan konstaterade tävlingsledare Ewa Hjelm att Brudpiga diskvalificerats. Därmed vann Siljansnäsar’n IV loppet.

— Det gick bra och var kul, men det var väldigt tight. Mycket gick som planerat – även om man aldrig kan planera att man vinner. Vi gjorde det vi skulle, säger Siljansnäsar’n IV:s styrman Anton Dehner.

Annons
Siljansnäsar’ns styrman Anton Dehner, här med sonen Billy. Foto: Christoffer Landgren.

Precis som för Brudpigas damer finns det många som vill sitta med i Siljansnäsar’ns båt.

— Vi har rätt många unga med eftersom laget är nytt. Åtminstone hälften började i fjol. Resten har varit med mer.

Segern betydde mycket för lagmoralen inför framtida deltävlingar i Siljansrodden.

— Det är värdefullt. Vi åker inte hit för att vi måste ta hem segern, utan tar det tävling för tävling. Men vi vill vara bättre än förra året. Annars är det inga stora mål. Jag tror inte på någonting i fortsättningen, bara det blir en snygg rodd som fungerar.