
Två dalaspelmän får folkmusikens finaste utmärkelse
Dalarna får två mottagare av Zornmärket i guld 2026. Utmärkelsen, som är den högsta en svensk spelman kan tilldelas, går i år till Matts Arnberg från Dala-Floda och Verf Lena Egardt från Älvdalen.
Zornmärket i guld delas ut av Zornmärkesnämnden inom Svenska Folkdansringen till spelmän som bedöms vara särskilt framstående traditionsbärare inom svensk folkmusik. Endast ett eller två guldmärken delas normalt ut varje år.
Matts Arnberg är uppvuxen i Dala-Floda och har sina musikaliska rötter i den lokala spelmanstraditionen. Under nästan 40 år var han verksam som violinist i Kungliga Filharmonikerna, samtidigt som han fortsatt att spela och föra vidare folkmusiken från hembygden.
— När jag fick reda på att jag fått Zornutmärkelsen blev jag förvånad men glad, för det kryllar ju av duktiga spelmän i dag. Men det känns väldigt ärofyllt, säger Matts Arnberg i ett pressmeddelande.
Verf Lena Egardt från Älvdalen började spela fiol som elvaåring och har under mer än fyra decennier undervisat barn och ungdomar i musikskolan i Älvdalen. Hon har också varit spelledare för både barn- och ungdomsspelmanslag samt Älvdalens spelmanslag och arbetat för att föra den älvdalska speltraditionen vidare.
— Jag har i hela mitt spelmansliv jobbat med Älvdalslåtar och lärt ut dem till barn och ungdomar, hållit liv i musiken och fört den obrutna traditionen vidare. Jag är väldigt tacksam och stolt över att få ta emot Zornmärket i guld, men samtidigt ödmjuk, säger Verf Lena Egardt i ett pressmeddelande.
Juryns motiveringar lyder:
Matts Arnberg: För briljant, lyhört och traditionsrikt spel av låtar från Dala-Floda.
Verf Lena Egardt: För mästerligt, klangfullt och traditionsrikt spel av låtar från Älvdalen.
Sedan Zornmärket i guld började delas ut 1933 har endast 135 spelmän tilldelats utmärkelsen. För att få guldmärket krävs att spelmannen bedöms vara en synnerligen framstående traditionsbärare inom svensk folkmusik.