
Fler vill simma i Vansbro i år: ”Kommer in 200 anmälningar varje dag”
Om några dagar drar årets upplaga av Vansbrosimningen igång. Så under några bråda dagar så är det full fart kring allt som ska förberedas.
Målområdet ska byggas upp, festivaltältet likaså, samt de funktionärer som ska arbeta vid bryggorna ska gå en säkerhetskurs.
— Något som alltid har varit viktigt för oss är säkerheten kring dem som simmar. Därför måste alla funktionärer som är på bryggorna gå en säkerhetskurs vartannat år. Men många går den årligen, vilket vi tycker är bra, säger Åsa Larsson som arbetar på Vansbrosimningens kansli.
Inför årets evenemang har man snart kommit upp till över 11 000 anmälda. Vilket är mer än förra året. Samtidigt brukar många anmäla sig sent, så takten de sista dagarna innan start brukar öka.
— Anmälningstrycket brukar gå upp några dagar innan, så nu kommer det in omkring 200 anmälningar varje dag, säger Åsa.
Förra årets tävlingar kantades av regn och kyla, men i år ser förutsättningarna för tävlingarna bra ut. Vanån har när detta skrivs 17,4 grader och Västerdalälven 15,4 grader.
— Vi kommer nog att få lite högre temperatur till tävlingsdagarna. Optimalt ska temperaturen ligga kring 19 grader, då blir det inte för varmt för dem som ska simma med våtdräkt, säger Åsa.
Nytt för i år är att Vansbrosimningen blir ett Kranmärkt evenemang enligt organisationen Svenskt Vattens hållbarhetsmärkning. I och med det trappas också hållbarhetsarbetet upp ytterligare i Vansbrosimningens verksamhet.

Kranmärkt evenemang innebär att man tar ställning för bättre miljö genom att välja kranvatten istället för buteljerat vatten i hela verksamheten under hela året.
Det kommer att finnas ställen där man kan fylla på flaskor med vatten. Både för dem som har egen flaska med sig och de som använder kranmärkta flaskor som kommer att finnas under tävlingarna.
— Eftersom det är första gången vi har det här uppläget är vi lite spännande på hur det ska gå. Men vi är väl förberedda på att införa det, säger Åsa avslutningsvis.