
Cosmic måste fungera för vårdens medarbetare
Under slutet av 2010-talet fattade Region Dalarna beslut om att ansluta sig till Sussa, en samverkan mellan flera regioner för gemensam upphandling av framtidens journalsystem. Tanken var god – genom att flera regioner gick samman skulle kostnader delas, kompetens samlas och vi skulle få ett modernt och långsiktigt hållbart system.
Efter flera förseningar driftsattes Cosmic i Dalarna i oktober 2025. Nu, drygt sju månader senare, är det uppenbart att resultatet inte levt upp till förväntningarna.
Den bild som framkommer från verksamheterna är tydlig. Cosmic är svåröverskådligt, fullt av onödiga klick och påtagligt långsamt. Det tidigare systemet, Take Care, upplevdes som betydligt mer användarvänligt och bättre anpassat till det kliniska arbetet.
För vårdens medarbetare är detta en del av arbetsdagen, varje dag. Vi kan alla känna igen oss i frustrationen när tekniken inte fungerar. I vården skapar det stress och risker. Ytterst handlar det om patientsäkerhet, arbetsmiljö och möjligheten att använda tiden till patienterna.
Det är viktigt att samtidigt hålla två tankar i huvudet. Problemet är inte nödvändigtvis Cosmic som journalsystem. Cosmic används sedan många år i flera svenska regioner. Problemet handlar snarare om den konfiguration och de arbetssätt som vuxit fram inom ramen för Sussa.
Den lösning som presenterats för vårdens medarbetare i Dalarna har i alltför många avseenden visat sig vara ineffektiv och svårarbetad. Någonstans måste kommunikationen mellan användare och leverantör ha brustit. Tusentals medarbetare påminns om detta varje dag när de loggar in i systemet.
Förbättringsarbetet går också långsammare än vad många hoppats. Trots att systemet nu varit i drift i mer än ett halvår upplever många medarbetare att de grundläggande problemen kvarstår.
Kristdemokraterna har ingått i den styrande majoriteten sedan 2018. Därför har vi också anledning att vara självkritiska. Med facit i hand borde den politiska insynen i processen ha varit större.
Mycket styrs av upphandlingsregler, avtal, sekretess och tekniska bedömningar. Men ett projekt av denna omfattning får inte utvecklas till en fråga som huvudsakligen hanteras långt från den politiska nivån. När ett journalsystem påverkar arbetsmiljön för tusentals medarbetare – och ytterst patienternas vård – krävs ett kontinuerligt politiskt engagemang.
Nu måste fokus ligga på att göra det bästa möjliga av den situation som uppstått.
Ett första steg är att förbättra den konfiguration som används idag. Därför har vi som del i den styrande majoriteten ställt oss bakom att skjuta till medel för en gemensam stabiliseringsinsats inom Sussa. Det arbetet måste prioriteras och ge snabba, konkreta resultat i vårdens vardag.
Men vi behöver också våga tänka längre än så.
Om förbättringsarbetet inte ger resultat behöver även de större vägvalen kunna diskuteras, däribland frågan om Dalarnas framtid i Sussa. Kristdemokraterna kommer att noggrant följa utvecklingen och stänger inga dörrar inför framtiden.
Det viktigaste är inte att försvara tidigare beslut. Det viktigaste är att Region Dalarna har ett journalsystem som fungerar för dem som använder det och för alla patienter som är beroende av att vården fungerar.
Vi kristdemokrater sätter alltid människan före systemet. Därför är vår prioritet självklar: mindre krångel, mer tid för patienten och ett journalsystem som fungerar i vardagen.
Text:
Birgitta Sacrédeus (KD), regionråd i Dalarna
Daniel Sandvik (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden i Dalarna
Fredrik Haglind (KD), ordförande för digitaliseringsberedningen i Dalarna