
”Vi kommer att använda den som dansgolv”
Den nya bryggan vid Ängsholns folkpark i Gagnef stärker attraktiviteten för folkparken vid kommande evenemang.
Ängsholns folkpark i Gagnef har under lång tid varit en plats för gemenskap, kultur, aktiviteter och evenemang, och tack vare en satsning på en ny brygga kommer det fortsätta vara en uppskattad del av området under många år framöver.
Bland initiativtagarna till den nya bryggan finns Howard Pedersen, som är med och driver den elektroniska musikfestivalen Lek och Bus.
— Den gamla bryggan var i dåligt skick och såg mer ut som en banan. En rolig grej som vi har haft med i programmet tidigare år är att använda den som dansgolv och låta DJ:n sitta i grässlänten på stranden och spela ut mot dem som dansar, berättar Howard och fortsätter.
— Den gamla byggdes redan 2001, så vi behövde verkligen bygga nytt. Samtidigt var det inte klart vem som egentligen ägde den.
De satte igång ett arbete med att forska och hitta ägaren innan de kunde sätta igång. De tog bland annat kontakt med kommunen.
— Det visade sig att efter 15 år så går ägandet över till markägaren. Något som var fantastiskt för oss, eftersom det är Gagnef IF som äger parken och är de som vi har samarbetat med genom åren, berättar Howard.
Tack vare att bryggan skulle bli lika stor som den gamla behövdes inget bygglov. Ideella krafter för att bygga den var det ingen brist på. Men det behövdes virke och pengar för att genomföra projektet.
— Vid vår festival så är det mycket byggande av scener och saker inför de dagarna. Så vi kollade med den lokala bygghandlaren som tyckte att det var ett bra projekt och gick in och sponsrade med virke. Sen fick vi med en lokal bank och ett lokalt försäkringsbolag, berättar Howard.
Volontärer var heller inget problem att få fram. Då det brukar anmäla sig mellan 70 – 75 stycken vid varje festival.
— Det är mycket som ska byggas och sen rivas i samband med vår festival. Så vi har med att man kan komma tidigare och hjälpa till, men även stanna efter och montera ned saker, berättar Howard.

Årets festival Lek och Bus går sin vana troget av stapeln i första veckan i juli och samlar många band och artister.
— Vi kommer att ha fyra scener och en extra på grund av alla som kommer hit för att spela. Det känns fantastiskt, speciellt som flera har återkopplat och berättat att vår festival har varit deras genombrott som artister, berättar Howard.
Men att ha en elektronisk musikfestival i centrala Gagnefs kyrkby kanske inte uppskattas av dem som bor runtomkring. Något som Howard instämmer i.
— Alla grannar är kanske inte så glada, men vi försöker gå ut med information om att det är tack vare festivalen som de kan ha en egen folkpark, något många håller med om. Sen köper vi in och delar ut gratis öronproppar till dem som vill ha, berättar Howard avslutningsvis.