
240 djurarter har fått ett nytt hem
Äntligen är det nya djurhuset på Stiernhööksgymnasiet i bruk. Stor invigning var tänkt att hållas nu i maj och dessförinnan vid påsk skulle eleverna och personalen ha en egen invigningsfest. Men som alla förstår, det kom tyvärr något annat i vägen. Över 240 olika djurarter finns nu på plats förutom ankorna och hönsen som än så länge bor kvar vid det gamla djurhuset. Djuren har flyttats över i omgångar, allt har gått bra och personalen trivs med det nya.
— Nu har vi flyttat fram invigningen till i höst, säger Erika Andersson instruktör och djurvårdare.

Bland de nya djurarterna finns ögonfransgeckon och en grön leguan som i normala fall bor i Centralamerikas och norra Sydamerikas skogar, men som nu trivs i Rättvik.
— Duvorna har fått ett eget hem nu, tidigare bodde de med de andra fåglarna och där var ljudvolymen hög. Nu är det lugnare. Samtidigt som alla fönsterpartier in till fåglarna är ljudisolerade. Den största skillnaden mot det gamla djurhuset är utrymmena men framför allt luften, ventilationen är kanon, berättar Erika.

Det nya djurhuset innebär också att skolan kan ta emot fler elever.
— Dessutom finns det olika rum där undervisningen sker. Många elever störs när det är stökigt och det känns bra att kunna stänga en dörr för koncentrationens skull. Alla trängs inte på samma yta här i det nya utan alla djurgrupper har separata rum.
Får man tro Erika så är skillnaden stor.
— Förut förfogade vi över två diskbänkar för alla. Nu har varje djurgrupp ett eget kök så nu har vi kastat de gamla färgkodade diskborstarna som vi var tvungna att ha för att eleverna skulle hålla koll på vilken borste som var till vilket djurs matskålar.

Byggnaden har tidigare fungerat som markbyggnadshall och efter det hundhall så byggnaden har funnits ett tag.
— Vi hade ett antal kvadrat att planera upp och det blev kanon, nu har vi till och med en städskrubb. Jag märker en stor skillnad på att jobba här. Nu är vi mycket piggare tack vare ventilationsanläggningen och de generösare utrymmena, säger hon.
Men det är en viktig pusselbit som saknas.
—Eleverna, vi utbildar på distans nu. Det är lite knepigt, det är trots allt en praktisk utbildning, men det går även om det är lite tomt och tråkigt, avslutar Erika.

