Siljan News logo
Annons
Ulrich John äger Gesundaberget sedan 2005.

Gesundabergets ägare vill skapa innovationscenter för besöksnäringen

Sedan nyår har Gesundaberget öppet för skidåkning på helgerna och under sportlovsveckorna håller man öppet varje dag. Parallellt med det har ägaren Ulrich John stora planer för berget med omnejd.

Finansmannen och entreprenören Ulrich John köpte Gesundaberget 2005.

— Parallellt med mina bank- och finansaktivitet har jag under hela 2000-talet pysslat med fastighets- och destinationsutveckling och diverse samhällsaktiviteter.

— Att jag hamnade här på Gesundaberget har ursprungligen med mitt mycket stora intresse för alpin skidåkning att göra. Det här är ett klassiskt berg med bra fallhöjd som fostrat många elitskidåkare genom tiderna.

Till en början fick han förfrågan om att köpa halva berget och det gjorde han.

— Men raskt därefter blev jag med hela berget, så att säga. Jag har genom åren investerat väldigt mycket pengar i verksamheten, säkert 75 miljoner. De senaste åren har jag avvaktat lite grann och känt efter var marknad och verksamhet tar vägen.

Annons

Inför säsongsöppningen bytte verksamheten namn till Royal park mountain resort. Ulrich John driver sedan tidigare hotellkedjan Royal park.

— Jag har varit här uppe sedan i december och är mer operativ nu än vad jag varit tidigare. I och med pandemin är intresset stort för den här typen av anläggningar. Trycket är stort från storstäderna och folk jobbar på distans och kan sitta var som helst och arbeta och då är den här anläggningen optimal. Om jag ska sia om hur världen förändrats så är det till bergets, Gesunda och Solleröns fördel. Då är det viktigt att vi samverkar och tar tag i möjligheterna som det här ger.

Visionen är att skapa ett innovationscenter för turist- och besöksnäringen på Gesundaberget.

— Vi kommer att etablera oss som en hub för turist- och besöksnäringen och ett innovationscenter för fjällvärlden. På plats kommer vi att ha utbildningar och arbeta med destinationsutveckling.

— Post corona kommer fysiska möten och event inte genomföras på samma sätt som innan pandemin och därför vill vi ställa om till en stor konferensfacilitet som kan möta de nya behov som finns.

I planerna finns, bland annat, att bygga en tv-studio från vilken livesändningar kan genomföras.

— I den kommer företag kunna spela in content (innehåll, reds. anm.) och underlag för marknadsföring av produkter och tjänster. Studion här går hand i hand med det vi gör i Stockholm där vi har en stor kundkategori.

Ulrich John är tydlig med att han vill destinationsutveckla Gesundaberget tillsammans med andra aktörer i Gesunda och på Sollerön.

— Det handlar om att långsiktigt och hållbart positionera Gesunda och Sollerön och att skapa förutsättningar för destinationsutveckling.

— För Gesundabergets del handlar det om att behålla bergets profil och vara en modern och framåtlutad destination för naturupplevelser, friluftsliv och skidåkning – men också en plats för utbildning, kunskapsinhämtning, samverkan och inspiration.

Joakim Persson, lift- och serviceansvarig och Joakim Eriksson, liftvärd, är två av de som arbetar på Gesundaberget i vinter.

I nuläget är Gesundaberget öppet för skidåkning fredag, lördag och söndag varje vecka. Sportlovsveckorna sju, åtta och nio håller man dock öppet alla dagar.

— Vi följer regelverken och anpassar verksamheten efter restriktionerna. Det finns ett stort intresse för skidåkning, inte minst från de som bor i Siljansområdet och de som har fritidshus eller annan koppling hit till Gesunda.

Annons