
”Utifrån hur scenariot ser ut i världen så är det något vi behöver öva på”
Under tre dagar har räddningstjänstens personal i Rättvik, Furudal och Boda haft utbildning i ammunition – och minhantering. Det här är en del av en satsning från Myndigheten för civilt försvar för att höja kunskapen under höjd beredskap.
— Det innebär att det tillkommer uppgifter för räddningstjänst om det skulle bli krig eller om beredskapen skulle höjas. Och det behöver vi öva på, vi har inte gjort det tidigare, tack och lov. Det är ju ingen av oss som överhuvudtaget är bekant med hur minor ser ut, hur stridsspetsar ser ut och hur de sprids, det är helt nytt för oss och utvecklingen går också väldigt snabbt, säger Ulrica Larsson är samordnare för Räddningstjänsten i Rättvik under höjd beredskap.
Drygt 60 personer från Räddningstjänsten i kommunen genomgår utbildningen som inleddes med teori i förra veckan för att avslutas med att träna praktiskt med tre olika scenarion vid Stiernhööksgymnasiet.
— Här tränar vi på att säkerställa vår egen säkerhet så att vi kan skydda oss själva, hjälpa den som behöver hjälp och också skydda samhället. För i grund och botten handlar det om att få ett fungerande samhälle för oss, säger Ulrica Larsson.


Vid parkeringen utanför skolan fick personalen träna på att upptäcka och identifiera främmande föremål och att rita upp en karta över området med väsentlig information.
— Det är oerhört spännande och ögonöppnande, det är något som man inte alls har reflekterat över tidigare. Men utifrån hur scenariot ser ut i världen så är det något vi behöver öva, så det är bra att vi gör det, säger Jimmy Uppling på räddningstjänsten i Rättvik.
Lite längre in på skolans område var det ett scenario av det otäckare slaget. Räddningstjänsten får ett larm om att en bil har kört in i ett fjärrvärmevärmeverk och ska här ta ställning till en rad olika faktorer för att säkerställa säkerheten och rädda liv. Det de inte vet när de får larmet är att i bilen sitter en person med en hemmagjord bomb i knät som vill sabotera den kritiska infrastrukturen. Det här är med andra ord inte ett larm om en vanlig trafikolycka som de normalt åker ut på, men för räddningspersonal som befinner sig i en krigssituation är den här typen av larm dessvärre verklighet.

— Tittar man på erfarenheter från Ukraina framför allt så är vi jätteutsatta, blåljuspersonal och räddningspersonal över lag är mål som Ryssland bombar och skjuter på. Man gör det medvetet, man bombar på ett ställe sedan väntar man på att vi kommer och så skjuter man en gång till för att slå ut så många som möjligt, säger Jonas Karlström som är utbildningssamordnare i Dalarna för räddningstjänst under höjd beredskap.
Det här är som sagt en del av satsningen från Myndigheten för civilt försvar för att höja kunskapen för räddningstjänsten i hela Sverige under höjd beredskap. I Dalarna har utbildningen bland länets räddningstjänster pågått sedan januari och runt 70 procent av all personal har nu genomfört utbildningen som ger en helt ny inblick i hur arbetet kan se ut vid höjd beredskap.
— Det är viktigt att vi gör det, det behöver kanske inte bli ett krig för att vi ska ställas inför det här. Vi hade ju tidigare bombhotet mot Stiernhööksgymnasiet till exempel och vi har kriminella som använder sig av handgranater och allt möjligt, så sådana här fynd kan vi ju göra redan i dag, så det här är något vi behöver öva på, säger Karlström.

Det hela går ut på att dels få upp tanken på att det här kanske kan hända och att de måste kunna identifiera vad det är de hittar vid en utryckning för att kunna avgöra om de kan fortsätta med en räddningsinsats eller inte. Jimmy Uppling som just är på väg till dagens tredje scenario tycker att utbildningen är spännande och givande.
— Det går bra, det är progression hela tiden. Jag tycker att vi blir bättre och bättre på att veta hur vi ska hantera olika scenarier. Vi blir utsatta och får testa det vi i teorin har lärt oss. Vi försöker ju att uppbringa lite puls och stress här, men i en skarp situation så är det något helt annat och det är i de situationerna när man är maximalt stressad som det är jätteviktigt att man har övat, avslutar han.