Siljan News logo
Annons
Foto; John Leander

Rekryteringsmässan återvänder till Scensommar: ”Bra tillfälle att knyta kontakter”

För tredje året i rad arrangeras Rekryteringsmässan i samband med Scensommar i Ludvika. Lördagen den 29 augusti förvandlas Garvarns torg till en mötesplats där arbetssökande kan träffa arbetsgivare från Ludvika och Smedjebacken.

Bakom satsningen står Ludvika kommuns näringslivsenhet och social- och utbildningsförvaltning i samarbete med Samarkand och Hitachi Energy.

– Vi vill skapa en mötesplats där företag och människor som söker jobb kan träffas på ett enkelt och avslappnat sätt. Det är ett väldigt bra tillfälle att knyta kontakter, säger Maria Rossin från social- och utbildningsförvaltningen.

Rekryteringsmässan arrangerades första gången 2023 och har vuxit för varje år. Enligt arrangörerna är intresset stort även inför årets upplaga.

– Många av de företag som varit med tidigare vill komma tillbaka. Det ser vi som ett kvitto på att mässan fungerar och att den leder till värdefulla möten, säger Ulrika Andersson från näringslivsenheten.

Annons
Ulrika Andersson från näringslivsenheten, Maria Rossin från social- och utbildningsförvaltningen och Ann-Catrin Knudsen från näringslivsenheten diskuterar den kommande rekryteringsmässan. Foto; John Leander

Under mässan kommer besökare att kunna träffa arbetsgivare från en rad olika branscher. Tanken är att både den som söker sitt första jobb, vill byta arbete eller är nyinflyttad ska kunna hitta intressanta möjligheter.

– Företagen är på plats för att visa vilka möjligheter som finns och för att träffa framtida medarbetare. Man behöver inte ha ett färdigt cv med sig – det viktigaste är att komma dit och ta kontakt, säger Ann-Catrin Knudsen från näringslivsenheten.

Rekryteringsmässan genomförs samtidigt som Scensommar, vilket gör att många människor redan rör sig i området.

– Kombinationen gör att vi når en bred målgrupp. Man kan ta del av underhållningen och samtidigt passa på att prata med arbetsgivare, säger Ulrika Andersson.

Annons

Arrangörerna betonar att evenemanget är ett gemensamt arbete där flera aktörer bidragit.

– Vi har planerat det här tillsammans med Janna Johansson från Samarkand och Erika Messing från Hitachi Energy. Det är verkligen ett samarbete där många har varit delaktiga, säger Maria Rossin.

Rekryteringsmässan hålls på Garvarns torg i Ludvika lördagen den 29 augusti klockan 11.00–14.00. Målet är att skapa nya kontakter som kan leda till både praktikplatser, sommarjobb och fasta anställningar samtidigt som det lokala näringslivet får möjlighet att visa upp sig för framtidens arbetskraft.