
Konstutställningen i Siljanskapellet lockar många besökare
Det är en lisa för själen att kliva in i Siljanskapellet och slå sig ner en stund för att njuta av konsten på väggarna. Rättviksgruppens sommarutställning har blivit en uppskattad tradition både för besökarna och för de lokala konstnärerna.
— Det betyder jättemycket för oss. Det är så mycket folk som besöker kyrkan och då kommer de hit och kikar också, vi får jättemycket positiv respons, säger Gunilla Slott Wiklund.
Utanför fönstren flyger svalorna förbi och solen kastar strålar över Siljan. Inne i lokalen kommer tavlorna på plats inför årets utställning som pågår fram till mitten av augusti. Konsten har skapats av sex konstnärer som sedan 2009 träffas en gång i veckan och målar tillsammans.
— Det är kul att måla mot ett mål under vinterhalvåret, det är inget tema men vi försöker ha ett tema när vi gör utställningen så att det känns bra för ögat, säger Anna Mårsén Matspers.


Det är ett fantastiskt ljus i lokalen vilket givetvis lämpar sig bra för att visa konst, men eftersom det inte är tillåtet att spika i väggarna gäller det att vara kreativ med ståltråd och att klättra på stege för att få upp tavlorna i rätt höjd.
— Vi kämpar med att få det någorlunda rakt och ibland måste vi anpassa oss för att få ner tråden där uppe, ler Gunilla och pekar på listen de har att förhålla sig till.
De har vanan inne att hänga nu efter att ha huserat här ett antal somrar. Lagom till midsommar öppnade utställningen och håller sedan samma öppettider som kyrkan under sommaren då det är fritt fram att ta sig en runda bland verken på egen hand.Att konsten berör har de fått flera bevis på, många besökare som stannar till passar på att skriva några rader i gästboken om upplevelsen de haft.

— Det var bland annat en familj med barn som skrev att de hade slagit sig ner här och bestämde att de skulle få välja ut varsin bild som sedan fick berätta för varandra om, vad de kände för bilden och varför, jag tyckte det var så himla fint, säger Gunilla.
Att tavlorna får besökarna att känna något är det finaste kvittot och det som ger lust och energi till att måla, menar Gunilla och Anna. Men med så många besökare som kommer och går har även flera konstverk fått nya hem både i och utanför Sveriges gränser.
— De kan ringa flera veckor efteråt och berätta att de inte kan glömma bilden de sett här, det känns jättehäftigt när man får skicka i väg en tavla till Danmark eller någon annanstans, avslutar de.