
Glass i stora lass
2002 fick Hernyk Nouvel i Rättvik en idé. Det måste gå att tillverka kvalitetsglass utan att det ska kosta skjortan för konsumenten. Många långa timmar har gått åt i experimentverkstaden för att hitta rätt i smakdjungeln. Från början fanns hans glass bara i en kiosk på torget i Rättvik, idag är den spridd bland restauranger och glasskiosker i och utanför Dalarna på 170 försäljningsställen.
Är det något som förknippas med den svenska sommaren så är det just glass. Så för att ta reda på om sommaren verkligen har anlänt borde det vara enkelt att kolla om det säljs glass i stora lass. Jag åkte till glasskiosken på torget i Rättvik och träffade Bosse Arvidsson som jobbar på Rättviksglass.
—Mäter man sommaren i glassförsäljning så har den kommit. Som du ser så är inte vädret det allra bästa men folk är glassugna ändå, säger Bosse.

Från början fanns alltså bara en kiosk idag driver företaget åtta egna kiosker. Enligt Bosse så ligger framgången i att inte tumma på råvarorna.
—Det roliga är att man med tiden lär sig att se på kunderna vilka smaker de gillar. Bland de äldre är det romrussin, whiskey cream och ägglikör. Medan de yngre gillar färger och föredrar Candy cake som är glass med godisbitar i, Blå Smurf som ser ut som tandkräm men smakar banan. Annars så funkar jordgubb och choklad, gamla klassiker alltså, säger Tuva och Emma som jobbar i kiosken.
I sortimentet finns runt 50 smaker och givetvis följer man trenderna men prövar också att gå sin egen väg. Det var så glassen sockervadd kom till.
—Glassäsongen är alldeles för kort egentligen. Vi startar upp vid vårmarknaden och bommar igen vid höstmarknaden. Det är klart att man kan se sig om och hitta nya marknader utomlands. Det är mycket norrmän i Rättvik på somrarna som gillar vår glass. Men jag vet att GB gjorde ett försök att ta sig in på den norska marknaden men blev nedtryckta av det norska glassbolaget som påstod att GB hade margarin i sina glassar, och då gick satsningen i stöpet, säger Bosse
Så någon utlandssatsning är inte aktuell i nuläget. Frågan är hur det perfekta glassvädret ser ut?
—Mellan 18 till 19 grader, inte helmulet, solen ska titta fram en gång i halvtimmen, då är det som allra bäst, avslutar Bosse.