
”Det är fuktpåslag – det är det enda man kan säga nu”
Arbetet med att få bort fukt från de delar av Rättviksskolan som fick in vatten i samband med skyfallet pågår. Det var i samband med att man tog bort blött material som dålig lukt fick personal att känna obehag så som kliande ögon och snuva, men i dagsläget vet man inte om det handlar om mögelangrepp.
— Det är fuktpåslag det är det enda man kan säga nu, sedan får vi ta alla steg vi kan göra för att få det åtgärdat. Vi torkar ur nu och under nästa vecka kommer det att göras analys på panel för att se vad den innehåller och man kommer att göra luftanalys av lokalerna. Innehåller panelen eller luften något ohälsosamt så agerar vi på det, förklarar Ebbe Evbjer och Pål Fröyen på RFAB.

Som Siljannews kunde berätta i går upptäcktes vatten intill kopiatorn vid personalrummen redan i augusti efter ovädret Hans. Skyfallet föll strax efter att det skett ett fönsterbyte på skolan och just då saknades det plåt/fönsterfoder som skydd runt fönstren. Det här var en väldigt oturlig kombination som gjorde att vattnet kunna tränga in eftersom arbetet med att täta inte var slutfört.
— De hade inte plåtat alla fönster, det var inte helt klart. Om man tittar nu så är det lätt att vara efterklok, men det var en annan firma som skulle sätta plåtarbeten efter att fönstren var ditsatta så det var ett väldigt olyckligt tillfälle. Hade det varit plåtat så hade det förmodligen inte kommit in vatten, säger Evbjer.
Vem som får stå för vad på grund av detta kan Evbjer inte vara på i dagsläget, just nu lägger man energin på att få bort fukt både på nedre botten och i personalutrymmet som ligger på våning tre.
Hur pass allvarligt är det?
— Det är fuktpåslag det är det enda man kan säga nu, sedan får vi ta alla steg vi kan göra för att få det åtgärdat.
Är det säkert att visas i lokalerna?
— Vi måste avvakta de prover som tas innan vi kan yttra oss om det. Det är inte så att det påverkar hela skolan, det är på en begränsad del och där ska ingen vara. Vi har inget som säger att det ska vara farligt att vistas där, det är professionellt folk som jobbar med det så vi måste utgå från att de vet vad de jobbar med.
Hur lång tid kommer det här att ta?
— Det tar den tid det tar, vi måste följa allt i rätt ordning. Vi vet inte när något är helt torrt eller klart, det är viktigare att det får ta en längre tid och att det ska bli bra än det går fort.