
”Jag känner naturligtvis oro för personalen och deras välbefinnande”
Efter ovädret Hans framfart har Rättviksskolan dragits med fuktskador i personalutrymmen som fått delar av personalen att må dåligt. Nu väntar man på svar om det kan vara mögel i väggarna där vattnet trängde in och just nu surrar både luftavfuktare och torkfläktar i det avskärmade personalutrymmet.
— Jag känner naturligtvis oro för personalen och deras välbefinnande när man uttrycker att man inte mår bra, det oroar mig. Sedan är det alltid så att vattenskador i byggnad är bekymmersamt och det skapar mycket bekymmer under perioden man tar hand om det, säger Anders Therén som är intendent på skolan.
Det var i torsdags arbetet med att öppna upp väggarna påbörjades för att kunna se vad som var påverkats efter att stora mängder regn trängde in genom väggarna på plan tre och fyra. Nu har det blötaste materialet tagits bort och avfuktare och partikelfilter i fläktar har satts in. Det var också då som personal reagerade och fick olika symtom men i dag vet man inte om det handlar om mögel i väggarna.
— Det är klart att vi känner viss oro eftersom personalen upplever att de känner sig påverkade i luftvägar och ögon men det man har gjort nu säkerhetsmässigt är att man har plastat in och det ska inte vara ett läckage från det här. Det är flera som har sett under tiden de har öppnat upp att det finns råspont i väggen som har sett angripen ut av någonting, men det kan mycket väl vara en äldre vattenskada som har torkat ut och blivit blöt igen men vi vet ingenting, vi måste avvakta provsvar, säger Anders Therén.

När de stora regnmassorna föll över Rättvik hade skolan precis fått nya fönster men av någon anledning saknades plåt som skydd runt fönstren på baksidan vilket gjorde att vattnet som föll kunde ta sig in genom panelen och rinna från NO preparationsrummet där lärarna förbereder lektioner på våning fyra ner till personalutrymmet och alltså inte i någon lektionssal i skolan.
— Det är i NO prepprummet och det är bara NO lärarna som har tillgång till det, så det är helt enkelt NO-lärarnas utrymme sedan har doften gått ut i vissa klassrum men där har vi fördelen att snabbt kunnat vädra ur med tanke på att vi också har dragskåp och fönstren öppna så att vi har fått in frisk luft inne i lektionssalarna, säger skyddsombudet Jonas Hellsten.
Hur är det att jobba i den här miljön?
— Nu i dag känner jag mig trygg med luftmiljön där vi är sedan får vi återkomma när vi har mer fakta. Nu har arbetsgivarna vidtagit åtgärder och det finns en plan och för mig är det viktigt att vi har en säker miljö för personal och elever och sedan vad som händer det får vi vänta och se, säger Jonas Hellsten.
Det var i augusti innan skolan hade startat som regnvatten trängde in och en vattenpöl vid kopiatorn inne på expeditionen upptäcktes. Det har gått sex veckor sedan dess och nu har alltså delar av personalrummen plastats in och lärarna har fått tillfälliga utrymmen där de kan sitta under tiden som avfuktarna och fläktarna arbetar.
— Man måste utröna vad som är vad här, blöta byggmaterial i den här åldern luktar och då kan en del dra slutsatsen när det kommer till lukt och fastighet att det är mögel, jag kan inte uttala mig om det utan här får expertisen råda. Det man gör är att man vidtagit alla åtgärder, man har plastat in och satt in undertryck och man får hoppas att allt det här ska torka ut, förklarar Thyrén.

— Vi ska inte vara där inne mer än nödvändigt sedan i morse men vi kan vara där för det ska inte vara skadligt enligt firmorna som gör det här, men det var många som kände symtom när de behandlade med mögelmedlet i går och därför sitter vi inte där i dag och jobbar.
— I morgon ska de dit och mäta och säkra luftkvaliteten i samtliga lokaler, då är det inte bara personalutrymmena utan även elevutrymmena. Men enligt den information vi fått nu så ska det vara säkert, det ligger dubbla luftslussar ut mot elevutrymmen, säger skyddsombudet Jonas Hellsten.

Men skolan drabbades inte bara av fukt i personalutrymmen under regnovädret, även på nedre plan där tre slöjdsalar, förråd och städutrymmen ligger trängde vattenmassor in. Här pågår arbetet med att torka upp eftersom det blev vattenskador på väggar och golv. Den här delen har varit stängt sedan skolstart vilket innebär att alla slöjdlektioner har fått hållas på olika platser vilket ställer till det med undervisningen.
— Ja, det gör det. Vi har ju byggt upp vår verksamhet utifrån lokalerna så det här påverkar främst lärarna i hur de måste anpassa sig. Nu gör de lite olika, vissa lektioner hålls i vanliga lektionssalar och ibland får de göra andra uppdrag som inte behöver vara i lokalerna, säger rektor Lotten Kluck.