
Datumparkering under vinter och vår i Rättvik
I oktober vill kommunen införa datumparkering på vissa gator i centrala Rättvik för att underlätta renhållningen. Just nu arbetar man med det här förslaget som kommer att kräva lite mer av bilförarna eftersom det gäller att ha koll på vilka sida man får parkera för att inte bli bötfälld.
— Det blir från Vasagatan och söderut i centrala Rättvik där vi har störst problem med att sköta vägarna på bästa sätt, säger Robin Layton som är kommunens vägingenjör.

Det är från och med oktober och fram till april som man vill tillämpa datumparkering för att bättre ska kunna ploga bort snö på vintern och sopa bort grus från vägarna på vårkanten. Det här berör främst gator där bilar står parkerade alla tider på dygnet.
— Vi har problem med stora snömassor där bilarna står och just nu tittar man på hur man ska göra det här rent praktiskt. Det här kommer att bli ett samarbete mellan oss och parkeringsvakterna så det innebär att man kommer att få böter om man står fel. Men vi kommer att informera vad som gäller och göra det tydligt så att alla förstår hur det går till.
I de kommuner datumparkering gäller innebär det att parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum och motsvarande gäller udda nummer udda datum. Exakt hur det kommer att se ut i Rättvik och vilka gator som berörs är inte klart men det här kommer att innebära att vissa parkeringar inte blir tillgängliga alla dagar i veckan under vinter och vår.
— Knihsgatan blir berörd eftersom det är parkeringsförbud på ena sidan och det innebär främst att man behöver hitta en annan parkeringsplats. Det kommer väl att komma synpunkter på det för det innebär att man måste ha mer koll på datum och det läggs en större börda på allmänheten, men förslaget är att vi kör det här på test under ett år och funkar det bra så implementerar vi det.

En av de gator som inte kommer att beröras av datumparkering är Storgatan eftersom det oftast inte står några bilar där tidig morgon när gatorna underhålls. Däremot kommer det att skyltas om för att uppdatera och ta bort gamla skyltar.
— Vi kommer att sätta en parkeringszon där i stället då slipper vi ha en passa P-skyltar. Vi ska absolut inte ta bort några parkeringar utan vi håller på att göra det bättre och enklare. Det enda vi behöver skylta på Storgatan är handikapplatser och P-skiva kommer fortfarande att gälla.
Det är inte bara datumparkering som kommer att bli nytt för Rättvikarna under året. I vår kommer några av parkeringsplatserna vid stranden bli långtidsparkeringar för veckopendlare.
— Det har varit efterfrågat då det är många som veckopendlar. Till våren kommer fem av de cirka hundra platserna att bli sjudygnsparkeringar och behövs det fler så utökar vi det. Vi håller på nu med en översyn över parkeringsplatser så att det blir lite bättre för de som arbetspendlar, det är en stor grej, avslutar Layton.