
”Det kom direkt förfrågningar om våra resor”
Efter ett års uppehåll är det dags igen att rulla igång de gamla hederliga rälsbussarna igen.
Det står nu klart att Orsa Jernvägsförening kan återuppta sin verksamhet gällande resor med rälsbuss.
Som tidigare planerar man någon tur till Sveg, några till Oxberg, men även bokade charterresor.
— Samma dag vi gick ut med att vi skulle börja köra igen, så kom det direkt förfrågningar om våra resor.
Det berättar Peter Norberg, som går in på sitt andra år som ordförande i Orsa Jernvägsförening. Han efterträdde i fjol Jonas Blombeg som satt som ordförande i föreningen i hela nio år.

Orsa Jernvägsförening har kört turister till Sveg och Oxberg under många år, men i fjol blev det faktiskt inga turer.
— Vi hann aldrig få det trafiktillstånd som behövs, därför blev det inga turer förra året. Vi har inte kört på 1,5 år, men nu har vi fått trafiktillstånd för de fem kommande åren.
Trafiktillståndet, eller gemensamt säkerhetsintyg som det formellt heter, ska förnyas vart femte år. I fjol hann föreningen som sagt inte få godkänt och därför ställdes hela säsongen in. Men nu är man taggade på att dra igång trafiken igen med de snart 70-åriga rälsbussarna.
— Ja, nu ska vi börja planera för resorna, de måste passa in med våra två förares ordinarie jobb som lokförare. Men det kommer att bli minst en tur till Sveg. Sedan blir det turer till Oxberg och vi har även charterresor, främst för företag, men privatpersoner får också boka upp sig för resor.

Ordförande Norberg berättar att särskilt turen till Sveg är populär.
— Då kör vi med våra tre rälsbussar som är från 1956-1958 och kan då ta 120-130 passagerare. Förutom föraren är vi fyra, fem stycken från föreningen med som tar hand om resenärerna.
Orsa Järnvägsförening som har 60-70 medlemmar.
— Det här blir en heldag, vi åker tidigt på morgonen och kommer hem sent på kvällen, vid 21-tiden. Då har vi stannat på ett par ställen och sedan får resenärerna god tid på sig i Sveg, säger Norberg om upplägget.
Resan till Sveg brukar genomföras på hösten, men det kan eventuellt bli ytterligare någon resa till Härjedalen. Ordföranden poängterar att man ännu inte hunnit planera för resdagarna.

Undertecknad tar en titt i en av rälsbussarna. Att det är gamla ”klenoder” råder det ingen tvekan om. Det är ju också snart 70 år gamla maskiner, men som fortfarande ”tuggar på”.
Att folk längtar efter att resa med de gamla rälsbussarna, inte minst efter fjolårets uppehåll, råder det ingen tvekan om, enligt Peter Norberg.
— Vi hade årsmöte förra söndagen och när vi gick ut dagen efter att vi kommer att köra i år, så kom det direkt förfrågningar. Det finns ett stort intresse från allmänheten för resorna. De som är lite äldre har upplevt det här med rälsbussar en gång i tiden, som började trafikeras i slutet av 1950-talet, och de vill uppleva det igen, säger Orsa Jernvägsförenings ordförande.
Jernvägsföreningen har tidigare kört folk till Orsayran, men huruvida det blir några resor Mora-Orsa den här sommaren är ännu inte klart. Intresserade får hålla utkik när föreningen släpper sina planerade resor för 2025.

