Annons
Siljan News logo
Annons
Brasserie Udden med den vackra utsikten är populär både hos campinggäster och ortsbor. Arkivfoto. Jörgen Wåger

”Nu har vi tid på oss att göra det ännu bättre”

Mat vid Siljan tog över Brasserie Udden inför sommaren var.

Nu är man nästan helt klar med utvärderingen av den första säsongen.

En utvärdering som gör att det Leksandsbaserade restaurang- och cateringföretaget fortsätter sin satsning på den så vackert belägna restaurangen vid Orsasjön.

— Nu får vi mer tid på oss och har möjligheter att göra det ännu bättre, säger Andreas Jonsson.

Annons

Jonsson är verksamhetschef för Mat vid Siljan. Han berättar att utvärderingen inte är fullständig, men så pass att det står klart att bolaget fortsätter driva Brasserie Udden.

— I stora drag har vi kommit fram till vad som fungerat bra och vad vi vill förbättra.

Bland annat vill man utveckla samarbetet med First Camp som äger Orsa camping.

— Vi hade ett nytt koncept som restaurangen inte haft tidigare och det var en frukostbuffé. Vi pratade med campingen inför sommaren om det här, att vi ville att de skulle lyfta fram restaurangen mer. Men vi fick inte till det riktigt, vi hade inte mycket frukostgäster och det vill vi få till bättre.

— Vi driver ju även restaurangen som finns vid campingen i Leksand. Där har vi 100-120 frukostgäster varje dag. Visserligen har vi jobbat upp det här under några år, men det borde gå i Orsa också, menar Andreas.

Annons
Brasserie Udden hade trubadurer och musikquiz i somras, som här med Chrille Ericson. Foto. Jörgen Wåger

Verksamhetschefen för Mat vid Siljan berättar också att de fått höra mycket positivt.

— Vi har fått mycket beröm för maten, det tar vi med oss. Sedan hade vi tre gånger i veckan någon form av musik, som trubadurer och musikquiz och där har vi fått höra av folk att de tycker att det är kul att det händer saker.

— Det här ska vi kolla vidare på om det är ett bra recept. Vi har också planer på om det går att samköra med Skeer och deras evenemang. Om vi kan ha ”before Skeer” eller ”after Skeer” beroende på när de kör sina uppträdanden och sedan köra med samma tema av musik. Sedan att vi har erbjudande på mat och dryck i samband med det, säger Andreas om hur tankarna går inför sommaren 2025.

— Samtidigt vill vi inte krocka med campingens verksamheter och deras underhållning som de har 3-4 dagar i veckan, poängterar han.

Annons
Andreas Jonsson från Mat vid Siljan besökte företagarfrukosten i Orsa i slutet av maj och berättade bland annat för Ola Granholm att Leksandsföretaget tagit över Brasserie Udden. Arkivfoto. Jörgen Wåger

När det gäller menyn har Brasserie Udden haft samma som restaurangen vid campingen i Leksand.

— Pizza har inte funnits på Brasseriets meny, men vi hade det. Nu sålde vi inte så mycket pizza som vi hade hoppats på, så vi får se om vi kommer fortsätta med det nästa sommar. Här behöver vi som sagt ha bättre samarbete med campingen, så att det därifrån kommer ut mer information om oss, är Jonssons önskemål.

I fjol blev det klart i april att Mat vid Siljan tog över Brasserie Udden efter Wasastugan och bröderna Feem som drev den vid Orsasjön vackert belägna restaurangen under fyra år.

— Det blev ont om tid för oss i fjol när det blev klart först i april. Nu har vi mer tid och i dagarna ska vi börja annonsera efter personal till sommaren. Det är spännande att komma till en ny ort, vi vet ju inte riktigt vad Orsaborna vill ha, men vi ska se vad vi kan förbättra till nästa år. Helt klart har restaurangen en jättepotential, den ligger otroligt fint. Sedan om det kommer en ny brygga dit, som jag hört, så skulle det förstås bidra till ännu mer folk, säger en förhoppningsfull Andreas Jonsson.