
Företagarfrukosten gav olika perspektiv på samhällsutveckling
Omläggning av flygbanan, energigemenskap, handel och genomfartsprojektet var några av sakerna som presenterades under torsdagens företagarfrukost – denna gång på Mora hotell. Att Mora vill satsa på bättre infrastruktur och att utveckla näringslivet märktes hos talarna, trots att detta är inte helt okomplicerade frågor att arbeta med.
— Syftet är att skapa ett mer trivsamt Mora och har vi ett mål i sikte så får man stå ut med lite på vägen, sa Trafikverkets projektledare Marie-Louise Snihs om Genomfart Mora.
Nästan varenda stol var upptagen när åhörare hade samlats i konferenssalen på Mora hotell denna torsdagsmorgon. På plats fanns bland annat representanter från Ica Maxi, Regionstad Mora, Coompanion, Visit Village, Dalaflyget, Nyföretagarcentrum, Trafikverket och Mora kommun.

Först ut var Ica Maxi, som talade om deras nya digitala lösningar och om hur det nuförtiden är möjligt att beställa allt fler varor över nätet; från varuhandeln på Noret.
— Under tiden med covid så tvingades vi utveckla ett online-tänk, både tekniskt och i butik. Nu märker vi av att kunder eftersöker smidighet i möjligheten att handla hos oss. Genom efterfrågan vill vi kunna utveckla smidigheten. Vi vill därigenom kunna utveckla handeln online, sa Anette Malm, ansvarig chef på Ica Maxi i Mora.
Därefter skulle Hillevi Eriksson från Regionstad Mora presentera det som händer inom deras verksamhet framöver. Bland annat tog hon upp rapporter från E-barometern och HUI.
— Här kan man se 2023 års viktigaste händelser sett till e-handeln. De lyfter upp saker som leveranser, omnikanaler, konsumentbeteenden och den snabbt växande begagnatmarknaden. Begreppet omnikanaler syftar till att nå en kund genom flera olika kanaler, för att exempelvis genomföra ett köp. Vi vill optimera handeln ännu mer genom detta, berättade hon.
Arian Edrissi, rådgivare på Coompanion Dalarna, var näst på tur. Hans verksamhet syftar till att skapa energigemenskaper. Dessutom pratade han om energiomställningen.
— Detta handlar om övergången från fossila bränslen till mer hållbara energisystem. Det här vill vi göra dels för klimatets skull, dels för att de fossila bränslena håller på att ta slut. En modell som är vanligare idag handlar om att dela energin mellan olika medlemmar i en fastighet. Denna typ av gemenskap finns i vissa delar av Sverige, men ingen i Dalarna än. Fast det ska gå att fixa, säger han.
Fjärde talare under morgonen var Jan Ferlin, kommunikationsansvarig på den ekonomiska föreningen Visit Village. Han presenterade vad deras verksamhet arbetar med; nämligen ett projekt som syftar till att komma närmare naturen.
— Visit Village har hittat sin inspiration från Italien, genom ett EU-finansierat projekt som heter Albergo Diffuso. Där försöker man utveckla besöksnäringen till att bredda sig till ut till platser där orterna inte finns. Hur ska det då gå till här? I Mora finns Venjan med i detta. Tillsammans vill vi verka för en levande landsbygd. Samtidigt så är det vi gör småskaligt och genuint: platser att besöka som man inte visste fanns, sa Jan Ferlin.

Efter denna presentation steg sedan Dalaflygets vd upp för att presentera det senaste inom flygverksamheten på Mora-Siljan Airport.
— Framöver kommer vi – tillsammans med Mora kommun – ta hand om gamla underhållsskulder. Därför kommer vi asfaltera om stora delar av området. Dessutom kommer vi byta ut en ljusanläggning; något vi borde gjort för 20 år sedan. Detta är vi givetvis väldigt glada för, men det är ingen utbyggnad på gång tyvärr. Även om vi tagit ned mycket skog så kommer banan inte heller förlängas, konstaterade vd Anders Mjöberg.
Nyföretagarcentrum var nästa att tala. Detta är en verksamhet som hjälper företagare att få bättre koll på bland annat ekonomin.
— Nyföretagarna jag möter drivs av en inre drivkraft och motivation. Men det är ganska mycket att hålla reda på. Därför försöker vi stötta lite, genom att förenkla, berättade företagets rådgivare Katrin Halvarsson.
Trafikverket och Mora kommun var de sista som hade ett längre framförande denna morgon. Genomfart Mora är inne på sin avslutande etapp och Trafikverkets projektledare Marie-Louise Snihs samt Mora kommuns etableringsstrateg Niclas Larsson presenterade hur arbetet kommer se ut framöver.
— Detta är utmanande och kul, men jag förstår också hur besvärligt det är för många. Syftet är att skapa ett mer trivsamt Mora och har vi ett mål i sikte så får man stå ut med lite på vägen. Det som är kvar att göra nu handlar om lite sidoytor. Vi gräver just nu ned och byter alla vatten- och avloppsledningar. Det är en del djupa schakt. Kvar är delen mot Mora hotell och Fridhemsgatan, men också kantstenar på bland annat landsväg 70 och Älvgatan, konstaterade Marie-Louise Snihs.
Hon förklarade att det finns ställen för gång- och cykeltrafikanter att ta sig över. Så kommer det att vara under hela den kvarvarande delen av projektet.
Att hålla sig till tidsplanen kommer att bli en stor utmaning, menar hon, även om det är möjligt.
— Det kommer bli färdigt först under senhösten. Tidsplanen säger att allt är klart den 1:a november. Den är tajt, men det ska gå.
Utsläpp av ämnet PFAS har undvikts och ska undvikas i så hög grad som möjligt under vägarbetet.
— Vi har fått ett föreläggande från Länsstyrelsen att PFAS ska förhindras, till sjöar och vattendrag. Detta projekt är ett av de första i landet med dessa krav. Ämnet ligger djupt i jorden där vi arbetar och det tar tid att få bort det. Det kommer också att bli kostsamt, men det ska göras.

Ämnet är hormonrubbande och ska därför inte förekomma alls i naturen. Trots detta har det funnits i produkter som tidigare använts till vardags.
— PFAS har förekommit i bland annat brandskum. Även Gore-Tex och teflon har haft höga halter av PFAS. Produkterna är väldigt stabila och jättebra, men när ämnet kommer ut i naturen är det inget som biter på det, säger Niclas Larsson.
Med tanke på att många parkeringar också stängts av i samband med Genomfart Mora, ser kommunen över möjligheten till nya tillfälliga parkeringsytor.
— Det kommer bli en tillfällig parkering mellan E45:an och Mäxvägen. Där är det parkering till Vasaloppet ibland. Nu blir det snart möjligt att parkera där under resterande del av projektet.