Siljan News logo
Annons
Sandra Brozén och Gunilla Tegen flyttar Hemlöjdsbutiken till Sätergläntan.

Hemslöjden stänger på Noret

Många Leksandsbor skulle vittna om att Hemslöjdsbutiken på Kyrkallén 1 är själva startpunkten för ortens kulturstråk. Leksands Hemslöjdsbutik har funnits sedan 1904 och sedan 1952 i samma hus, men på fredag stängs den. I den luftiga och vårljusa butikslokalen håller ägarna Sandra Brozén och Gunilla Tegen på att packa ner garner i papperspåsar inför flytten.

Hösten 2018 öppnade de hemslöjdsbutiken och sitt företag Crafted by Hand i de anrika lokalerna. Leksands Hemslöjd ekonomisk förening äger och förvaltar Hemslöjdens Hus på Kyrkallén 1 i Leksand. Föreningen är hyresvärd för hemslöjdsbutiken.

När stänger ni?

– Vi kommer ha öppet här fram till fredag, med försommarrea. Själva flyttlasset går på lördag, berättar Sandra Brozén.

I helgen flyttar Hemslöjdsbutiken till sommarbutiken på Sätergläntan i Insjön. Den 10 juni öppnar de i Sätergläntan med butik, utställningar och kafé. 

Enligt butiksägarna har man sedan i mars försökt omförhandla hyresavtalet med hyresvärden. Efter en snöfattig vinter med sämre försäljning och med annalkande Coronakris sökte företaget tidigt i våras rådgivning hos banken. Där sades det att de fasta kostnaderna skulle kunna bli butikens fall. 

Annons

– Det här är ju en långvarig och global kris och det kändes oerhört pressande att sitta fast i ett hyreskontrakt på 1,5 år, berättar Gunilla Tegen. 

Efter en ny överenskommelse ska butiksägarna nu tömma butiken innan den sista maj. På måndag lämnas nyckeln över till hyresvärden, ordföranden i Leksands Hemslöjd ekonomisk förening.

Utanför entrédörren knackar en ivrig kund på rutan. Gunilla kilar iväg för att öppna och berätta om läget. Kvinnan i dörren ska gå på bröllop och vill hyra en Leksandsdräkt. Nyheten om att butiken ska flytta ifrån lokalerna i Leksand faller inte i god jord.

– Ingen kunde väl förutspå att det skulle komma en pandemi, det här är ju en stor del av den kulturorten som man marknadsför, då borde man väl väna om den och om nystartade företag som det här, menar hon. Gunilla tackar för stöttningen och lämnar en lapp med information om Leksands Hemslöjds Vänner som sköter uthyrningen av dräkt i Leksand, innan kunden går vidare önskar hon de båda lycka till på Sätergläntan, men säger också att de inte ska tappa tron på sig själva. Stå på er, uppmanar hon.

Hur känns det?

– Det känns väldigt sorgligt att behöva lämna Leksand, men samtidigt är vi glada och tacksamma att vi kan vara i Sätergläntans lokal.

– Om Coronakrisen inte hade påverkat vår omsättning så drastiskt som den gjort så hade vi kunnat vara kvar, men nu har vi helt enkelt inte pengar till lokalhyran. Man har hört om andra butikers hyreslättnader och visserligen fick vi hyresfritt under april månad, men det räckte inte långa vägar, säger Sandra.

Vad händer med butiken nu?

– Det har varit snabba ryck och vi har inte lyckats få in någon ny hyresgäst till butiken. Över sommaren har vi erbjudit lokalerna som utställningslokaler till eleverna på Sätergläntan och Leksands Folkhögskola, svarar Jörgen Nilsson, ordförande i Leksands Hemslöjds ekonomiska förening.

– Vi tror att Handslaget i Rättvik kan vara en modell eller ett kooperativ av hantverkare som slår sig ihop. Att någon skulle öppna en hemslöjdsbutik med anställt folk har vi väldigt svårt att tro, berättar Jörgen Nilsson och tillägger.

– Det har varit butik sedan 1904 så det här är stort. Nu måste vi ta ett omtag på något vis. Ankarcronas stiftelse kanske kan visa sina grejer. Vi är öppna för alla förslag som har med hemslöjd, konst och hantverk att göra. 

Sandra Brozén och Gunilla Tegen flyttar Hemlöjdsbutiken till Sätergläntan.

Ska lokalen stå helt tom?

– Det hoppas vi inte och Leksands Hemslöjds Vänner kanske kommer ställa upp Leksandsdräkter så vi åtminstone har något i skyltfönstren, hoppas ordföranden.

Inne i butiken fortsätter ägarparet att packa ner ljusstakar, keramik och filtar i flyttkartonger. Än har man inte tappat hoppet. De berättar om sitt engagemang för slöjd och kulturarvet som de hoppas kunna fortsätta arbeta med.

– Efter sommaren har vi ett facit på vad vi kan göra och har vi inte tillräckligt med medel så får vi ansöka om konkurs, konstaterar Sandra och Gunilla tillägger

– Folk trodde inte ens att vi skulle gå runt, men vi har faktiskt gått med en liten vinst ända fram till i vintras och sen kom Coronakrisen.

– Ställa om eller ställa in, nej, vi går vidare!

– Man kan väl säga att vi gör en fäbodflytt, men inte kommer tillbaka till stan igen, skrattar Gunilla.

Annons