
Såret efter Vassbogruvan på väg att läka
1898 fann Carl Johan Blomqvist ett blymalmsblock söder om Idre. Det inledde 50 års sökande efter den malmkropp som borde finnas i området. I september 1948 kunde Josef Holmgren hitta ett malmblock som ledde sökandet efter blykroppen till Vassbo och provborrningen kunde inledas.
1982 var dock den brytbara malmen slut och gruvan i Vassbo stängdes. En förhoppning om att gruvdriften skulle fortsätta i den intilliggande gruvan Guttusjön gick om inte. Men i Idre hade gruvdriften då redan ersatts med utvecklingen och satsningen på Idre Fjäll.
Kvar vid Vassbo fanns ett stort gruvområde som skulle återställas.
Nu har det gått över 40 år sedan Vassbo-gruvan stängdes och arbetet med att återställa området pågår fortfarande.
— Vi har 23 nedlagda gruvor som vi jobbar med att återställa. Gruvan i Vassbo är på andra plats efter Laisvallgruvan vad gäller prioritering, berättar Nathalie Pansar på Boliden Mineral.
Nyligen informerades de boende och andra med intresse för det nedlagda gruvområdet vid Vassbo om hur återställningen fortsätter.
— Vi har jobbat intensivt de senaste åren med återställningen och en slutlig utformning som ska var stabil och utan ytavrinning, berättar Nathalie.


Det som skett är att den stora ytan där det tidigare var sand, nu täkts med slam. Först blöt slam, från avlopp i området som medförde stora problem för de boende i området. Samtidigt gick bilar med torrslam från Mälardalen till Vassbogruvan.
För att minska det problemet byggde Älvdalen Vatten, (ÄVA), och Nodava bassänger där det blöta slammet skulle få torka innan det spreds på gruvområdet.
När det nya reningsverket i Idre stod klart upphörde utkörningen av det blöta slammet och istället blev det torrt slam som spreds ut för att binda sanden och skapa näringsrik jord för det som skulle bli gräs och på sikt skog på området.
— Numera är det torkad slam från Mora, Orsa och Älvdalen, som körs ut på det gamla gruvområdet, berättar Jan Spånberg som är ordförande för ÄVA.
—För vår del är det bra så länge vi kan använda gruvområdet för att tippa slam. När det upphör blir det dyrare transporter som väntar.

Boliden jobbar nu för att kontrollera miljön genom olika testytor på det stora gruvområdet.
— Vi har sått ängsfröer och 2027 ska vi kontrollera vad växterna har tagit upp av bly och zink. Är täckningen av gruvan bra ska växter inte ta upp bly och zink, berättar Nathalie.
— I nuläget har vi framförallt haft kontroll på dagvattnet och vårt arbete är att minimera miljöpåverkan. Målsättningen är att lämna tillbaka området och det vi har fokus på är miljöpåverkan och dammsäkerheten.
Boliden vill också i samförstånd med grannar och de som nyttjar området veta hur de upplever situationen och vad de önskar.
— Vi vill gärna få om önskemålet är att det åter ska bli skog på ytan. Vi har också haft kontakt med samebyn då vi vet att renar tar sig in på området.
Så de tester som Boliden nu gör i området har inget med prospektering av nya fyndigheter, utan enbart arbetet med miljöarbetet för att lämna tillbaka det stora gruvområdet till naturen.

Infarten till gruvområdet är numera stängd med låst bom.
— Det är viktigt att området inte blir en soptipp, däremot kör vi regelbundet in torkat slam, berättar Jan Spånberg.
Sissi Fredberger är bosatt i Vassbo och är glad att miljöarbetet pågår men inte helt nöjd.
— Dammet från gruvan är fortfarande ett problem även om det är bättre nu än tidigare. Däremot skulle vi helst se att vägen genom byn snarast asfalteras, säger Sissi.
— Nu har de just saltat, men ofta dammar det mycket när slambilarna passerar, säger Sissi Fredberger.