Siljan News logo
Annons
Riksväg 70 söder om Idre, ingen plats för misstag där. Arkivfoto Nisse Schmidt

Ingen ny väg till Idre eller vänta till 2033

— Nu måste staten ta sitt ansvar för vägarna i Dalarna. Det är steg ett för att få till en lösning på det eftersatta vägnätet! Det hävdar Älvdalens kommunalråd Kjell Tenn.

Det är två vägprojekt som berör Älvdalen, dels Vasaloppsvägen som nu har inletts, men framförallt de sista 17 km på riksväg 70 från Kringelfjorden in till Idre.

Kjell Tenn kommunalråd Älvdalen. Arkivfoto Nisse Schmidt

— Staten lägger hundratals miljoner på en flygplatssatsning i Sälen, men vägen till Idre struntar man tydligen i.

Riksväg 70 till Idre lyftes in i regionplanen i förra planperioden, men lyftes ur när pengarna för vägprojekten i södra och västra Dalarna drog över budget.

Annons

Nu är avgörandets stund inne när remissen om kommande länsplan nu gått ut till regionens beslutsfattare.

I den ställs en 13 meter bred väg till Fagersta, med många olyckor till följd av att det går för fort, mot en bitvis mindre än sex meter bred väg. När snön lägger sig så krymper vägbredden in mot Idre ytterligare. Den blir då så smal att backspeglar ofta slås bort vid möten.

— Idag har jag varit med som ersättare på regionfullmäktige i Falun och inser att det är den församlingen som måste förstå skillnaden mellan en sex meter bred väg och en väg som är betydligt mer än dubbelt så bred!

— Nu måste vi få med oss åkerinäringen för rent kollegialt borde de förstå att vägen till Idre måste prioriteras, menar Kjell Tenn.

Det är regionen som ska välja mellan två projekt, antingen gör man i ordning riksväg 70 och bygger väg 66 mellan Smedjebacken och Fagersta i två etapper.

Det andra alternativet är att man förordar att först bygga väg 66 och därefter någon gång i framtiden väg 70 till Idre.

När det gäller vägen till Idre fanns det förhoppningar att den skulle påbörjas redan 2026 men om politikerna nu väljer att etapp indela vägen till Fagersta så ser det ut att bli byggstart först i perioden 2030-2033 för vägen till Idre.

Regionsledningen lär lockas av möjligheter till statliga bidrag för att bygga från Fagersta till Smedjebacken, istället för den betydligt kortare och billigare vägen in till Idre.

Riksväg 70 söder om Idre. Ingen omkom, så den här olyckan räknas inte om vissa politiker får bestämma. Arkivfoto Nisse Schmidt

Det som räknas är inte tillbud utan antal svåra olyckor och då sker fler olyckor på den breda vägen till Fagersta. Så länge ingen stor buss kör av vägen med omkomna som resultat så finns det politiker som är beredda att lägga pengarna på väg 66, där järnväg finns som alternativ för den tyngre trafiken.

— Istället för att åtgärda en alldeles för smal väg in i Idre, är det viktigare att kunna höja farten för lastbilar från 80 till 90 km i timmen mellan Smedjebacken och Fagersta, säger Kjell Tenn.

Om hastighetsbegränsningarna hålls sker färre olyckor på den stora och breda vägen till Fagersta.

— När det gäller vägen till Idre så är vägen så smal så de flesta tar det väldigt lugnt på den sträckan. Måste det ske olyckor på vägen för att regionala utvecklingsnämndens politiker ska förstå skillnaden mellan sex meter och 13 meter, undrar Kjell Tenn.

I remissen påtalas besöksnäringen som viktig, men den gäller uppenbart inte Idre. Dessutom skriver regionen att de planerade investeringarna för Sälen den kommande perioden är 3,7 miljarder och för Idre 9 miljarder.

Destinationsutveckling Idres VD Lars Ericson. Arkivfoto Nisse Schmidt

— Den stämmer inte. I den information vi lämnat är de planerade investeringarna i Idre och Grövelsjön mellan 20 och 25 miljarder, tre gånger mer än vad som framgår i remissen, säger Lars Ericson som är VD för det destinationsutvecklingsbolag som ägs av de stora skiddestinationerna runt Idre samt Grövelsjön.

För Dalarnas länsplan är objektet RV66 U länsgräns-Smedjebacken möjligt för en samfinansiering för trafiksäkerhetsåtgärder i form av mittseparering. Den möjligheten till samfinansiering gör att det finns politiker som väljer att strunta i Idres behov.

RV 70 in mot Idre trafikeras av allt mer tung trafik till och från Norge, men framförallt av turisttrafik till Dalafjällen. Men vägen är bitvis bara sex meter bred och när det blir snö och iskanter smalnar vägen av än mer. Arkivfoto Nisse Schmidt

— Det finns politiker som tycker att mycket har satsats i norra Dalarna,

— Älvdalen är närmare halva Dalarna och Sälen ligger inte i norra Dalarna. Politikerna måste lära sig geografin och inse skillnaden på en sex meter bred väg jämfört med en 133 meter bred väg, dundrar Kjell Tenn.

Annons

De två alternativ som nu går ut på remiss i länsplan för regional transportinfrastruktur 2022-2033, där en majoritet av de som fått remissen hör hemma i södra Dalarna, är följande:

  • Rv66 U länsgräns-Smedjebacken: Genomförande av objektet i sin helhet medger inte utrymme för Rv70 Särnaheden-Idre.
  • Rv66 U länsgräns-Smedjebacken etapp 1: Genomförande av en första etapp med ca 250 mkr (kostnad avsatt i gällande länsplan) ger utrymme för Rv70 Särnaheden-Idre.

Så här beskriver Trafikverket Rv 70 Idre:

Rv 70 Särnaheden-Idre (197 mkr) är den norra slutdelen för riksväg 70 som pulsåder för den omfattande turisttrafiken till Idre-/Grövelsjöfjällen. Aktuell sträcka är smal med dåliga sidoområden, vilket innebär framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem, främst vad gäller turisttrafiken, men även för arbetspendling och tung trafik. Sträckans vägstandard avviker tydligt gentemot övrig standard längs riksväg 70.

Under planläggningsprocessen har den totala kostnadskalkylen ökat kraftigt med ca 120 mkr till totalt 197 mkr.

Ingen ny väg till Idre eller vänta till 2033 - Siljan News