Siljan News logo
Annons
Kommunalrådet Ulrica Momqvist (C) som tillsammans med Anders Gravsjö (KD) arbetat för att få till ett mejeri i kommunen

”Mejeriet är fullt utrustat så att vi kan göra mjölk, filmjölk, yoghurt och ost i det”

Ännu ett steg mot att öka självförsörjningsgraden i kommunen har tagits. I veckan kom ett mejeri som kommunen köpt in för 1,5 miljoner kronor för att utveckla lantbruksutbildningarna och att kunna ta till vara på mjölken direkt på plats och bli självförsörjande på den vita drycken.

— Vi har en skola och vi har en mjölkproduktion och då är det intressant att ta nästa steg – kan vi ta till vara på mjölken? Vi har Återtaget med kött och potatis och att då också kunna göra det på mejerivaror samt ge möjlighet att lägga på kurser i skolan för mejerist känns givet, säger Anders Gravsjö (KD).

Idén till att köpa in ett mejeri till skolan har funnits ett tag men det var genom ett nämndinitiativ från Gravsjö 2023 som hjulen sattes i rullning. Processen med att hitta ett mejeri har tagit drygt ett år men nu har man hittat det man söker i form av moduler som nu ska monteras upp intill naturbruksgymnasiet.

Annons

— Mejeriet är fullt utrustat så att vi kan göra mjölk, filmjölk, yoghurt och ost i det och det blir en sak vi får titta på hur vi ska införliva det också, berättar Gravsjö.

— Det här är i symbios med skolan för att vi ska utveckla utbildningarna vi har och förstärka värdet på skolan. Vi har haft flera UF – företag som varit väldigt duktiga på att förädla mjölken på olika vis så det finns ju ett engagemang bland eleverna av att göra något med varan, förklarar kommunalrådet Ulrica Momqvist (C).

I dag går mjölken från korna på Stiernhööksgymnasiet med tankbil ner till Grådö där den behandlas för att sedan levereras ut. När mejeriet står klart kommer man att kunna ta hand om mjölken på plats och leverera den direkt ut till de kommunala verksamheterna.

Annons

— De fina arbetarna här på skolan producerar cirka 720 ton mjölk per år och i kommunens verksamheter har vi behov av cirka 60 ton mjölk per år, så då kan vi bli självförsörjande på mjölk också. Och ur ett beredskapsperspektiv är ju det toppen, Momqvist.

För ett antal år sedan togs initiativ till att satsa på att utveckla ett livsmedelscentra uppe vid Stiernhööksgymnasiet – ett nav för att utveckla livsmedel eftersom det redan finns mycket kompetens och inventarier på plats. När man nu får ett mejeri intill skolan ges det nya möjligheter att stärka utvecklingen av livsmedelsproduktionen.

— Det här kommer att stärka skolan då det kommer att finnas möjlighet att gå en extra kurs i mejeriet och vi har DKL, Dalarnas Kunskapscentrum Livsmedelskedjan, här så det är många bitar där vi kommer att kunna lyfta in det här nu. En annan sak är att de små barnen i kommunen kan komma hit och titta på kossorna och kalvarna och se att allt hänger ihop, det är tyvärr inte alla som vet var mjölken kommer ifrån.

Nu kommer det att ta ett tag innan det kommer någon mjölk direkt ut till mejeriet. Först ska det ställas på plats och det ska till vatten och avlopp. Men om kommunens kvarnar mal på är förhoppningen att mejeriet ska stå klart och redo att leverera  inom två år.

Annons
Livsmedelsklustret planeras att ligga mellan skolan och riksvägen där det i dag är hästhagar bland annat.

— I bästa fall av världar står vi här om ett år men vi får nog räkna med längre. Men det positiva i det här är att det pratats om ett livsmedelskluster på andra sidan vägen mitt emot skolan och nu har vi fått den första pusselbiten på plats, så nu kan det börja hända något i det på riktigt, avslutar Gravsjö.

"Mejeriet är fullt utrustat så att vi kan göra mjölk, filmjölk, yoghurt och ost i det" - Siljan News