Siljan News logo
Annons
3-årige Teddie Monlars susar fram efter elljusspåret på Berget. Foto. Camilla Monlars

Nu kan man åka skidor i Viborg och Bergets elljusspår

Snön som kommit den här veckan har inneburit att motionssugna kan åka skidor på Berget och även i Viborg.

För Orsa-Mora Skating ställde snön å sin sida till det.

Men nu är det plogat 9 km på Orsasjön. Där kommer också helgens ”På isen” att genomföras.

— Vi flyttar ”På isen” från Saxviken till Orsasjön. Roland och Anders var smarta och plogade när det snöade och där finns det en bana från campingen till Lundviken, berättar Björn Hagelby, en av eldsjälarna i Orsa-Mora Skating.

Annons

Två andra eldsjälar i föreningen som kämpar för att alla skridskosugna ska kunna få en härlig naturupplevelse på Saxviken och Orsasjön är de som Björn nämnde; Roland Larsson och Anders Lindqvist.

När Orsa-Mora Skating arrangerar ”På isen” har de med sig föreningens skridskovagn där man kan hyra eller låna långfärdsskridskor. Den kommer stå uppställd i helgen vid campingen i Orsa. Planen var att genomföra evenemanget på Saxviken, men den isen är i för dåligt skick. Men framför allt är det svårt att ta sig från långbryggan ut på banan.

— Vi har tagit bort ungefär 90 procent av snön, så det går att åka och bäst är om man går på banan vid brandkårsplatsen nedanför Saxvikens äldreboende, tipsade Björn Hagelby fredag förmiddag.

Annons
Det är för närvarande sörjig is vid långbryggan så för att åka på Saxviken rekommenderas att gå på vid brandkårsplatsen. Foto. Björn Hagelby

När det gäller skidåkning i Orsa är allt draget vid Bergets elljusspår. Det blev klart under torsdagen.

”Orsa skidklubb har gjort ett kanonjobb med snön som har kommit och kommunens vaktmästare har spårat upp allt”, informerar Orsa kommun på Facebook.

— Men man får ha överseende med att det inte är så hårt än, säger spårdragare Erik Eldh.

Sedan poängterar kommunen i sin information att visa hänsyn; ”Använd enbart skidor i spåren. Om man går i spåren förstörs de väldigt snabbt.”

En läsare berättar att någon person klagat över att man preparerat för skidspår då denne menade att Bergets elljusspår är till för att promenera i. Men för de som inte förstått det, så är det skidåkning som ska utövas där när spår är dragna.

När vi pratar med kommunens vaktmästare vid lunchtid fredag har han precis varit i Viborg och dragit upp spår där. 5 km-slingan kan man åka, men däremot inte ända till Skavåsen för de som föredrar den sträckningen.

— De har avverkat skog där och man kommer inte ända fram till slogboden, men det är inte så mycket kortare.

Erik Eldh skulle under fredagen även hinna med att dra spår vid Kyrkbyn och vid Digerbergets skola. Planen var även att dra elljusspåret i Skattungbyn, men det dök upp ett akut ärende så han visste inte om det hanns med under fredagen. Hinner inte Eldh under fredagen, drar han spåret i Skattungbyn i början av nästa vecka.

Annons
Spår är draget i Viborg. Foto. Erik Eldh

Nu finns det redan spår dragna i Skattungbyn för de som vill åka hemma i byn, meddelar Nina Lindunger.

— Våra skidspår vid Stormyren och Kringlan i Skattungbyn är nyspårade och fina. Vi har även en slogbod på Stormyren som man kan grilla vid. De här spåren sköter vår egen sportklubb, SSK, om, informerade Nina fredag eftermiddag.

Även i Stackmora finns det dragna skidspår.

Orsa-Mora Skating brukar förutom att ploga isen även ha skidspår på Orsasjön, men det får vänta ett tag.

”Det är för mycket snö för våra fordon och vi har ännu inte fått tag i någon som kan dra skidspår”, meddelas från föreningen.

Däremot finns skidspår draget på Orsasjön i Kråkberg nedanför badplatserna, informerar Bosse Wallin.

Orsa kommuns pärla Koppången är populärt för bland annat skidåkare. Där är ännu inga skidspår dragna, men det ska kunna gå att åka skidor där, enligt den information vi fått fram.