
”Jätteroligt att vara här, och det är så mycket folk!”
Under fredagen och lördagen gick Sälenmässan äntligen av stapeln på Högfjällshotellet igen efter att ha ställts in under pandemiåren.
— Det är efterlängtat från våra medlemmar att få nätverka med varandra om möta sina kunder igen, säger Josefin Matsson Företagarna Malung-Lima-Sälen som är projektledare för mässan.
Mässan för hus, hem- och fritids är ett samarbete mellan Företagarna Malung-Lima-Sälen, Malung-Sälens Kommun och Sälens Högfjällshotell.
Syftet med mässan är förutom att bidra till nya affärer att stärka relationer, nätverka, skapa nya kontakter och affärsmöjligheter. När mässan senast genomfördes besöktes den av över 4000 besökare. I år verkar det bli publikrekord.

På plats fanns ett 40-tal utställare som informerade om sina verksamheter, både i mässmontrar men också genom föreläsningar och aktiviteter.
— Våra medlemmar har önskat att mässan ska komma igång igen, därför har den hög prioritet i vår verksamhet, berättar Josefin Mattson, som gläds åt att få arbeta med Företagarna i en så expansiv kommun som Malung-Sälen.

Anita Kihlgren och Marcus Melin representerar Dalakraft och gläds åt att kunna möta den oro för skenande elpriser som många av besökarna bär på.
— Många vill kolla sina avtal eller få veta mer om hur de kan styra sin förbrukning. Vi får också många frågor om bredband, berättar Anitha Kihlgren.
För första gången på många år finns IKEA representerade på mässan.
— Vi berättar om vår planeringsstudio som vi har här i Sälen, berättar Caroline som har fullt upp med att ta emot besökare.

Annika Hellum driver butiken Dalaboden för hemstöjd, sovenirer, leksaker och presenter i Sälens by.
— Det är jätteroligt att vara här. Och det är så mycket folk! Vi visar upp att vi finns genom vår närvaro här på mässan. Många säger att de sett oss men ”bara åkt förbi” butiken trots att de besöker Sälen regelbundet. Nu vet de vilka vi är, säger Annika Hellum.

I kommunens monter finns Frida Liljequist, kommunikationschef, Linda Örneblad, Kultur och Fritidschef och kommunchef Christina Holback.
— Det är extra mycket värt att vara här i år när vi inte kunnat ses på så lång tid. Här kan vi ha en dialog mellan fyra ögon, säger Frida
Christina Holback berättar att många som går i tankar på att flytta till kommunen kommer för att fråga om kommunens verksamhet, om skola och föreningsliv. Dessutom är det många som söker jobb vilket är extra glädjande.
— Många frågar också om kommande detaljplaner eller möjligheten till bygglov, berättar Christina Holback och Linda Örneblad visar de flygfoton över kommunen från äldre tider som pryder montern vilka tydligt visar vilken utveckling som sker i kommunen.
