
Tomteland satsar på än mer sagolika äventyr
Nu öppnar Tomteland för sommaren och då är det inte Tomten som är i fokus.
— Han bor här men sommaren hör till alla väsentliga, älvor, troll och våra andra vänner som bor här i parken, säger Camilla Collett, som tillsammans med familj, vänner, personal och fyrtitalet sagofigurer möter besökarna som kommer till sagoparken Tomteland.
— Sommaren är för oss den absolut viktigaste årstiden. Besökarna som kommer hit klarar inte av att hinna med alla äventyr och uppträdanden på en dag, säger Camilla.
Vinnare är de barnfamiljer som besöker Tomteland den första veckan.
— Den endagars biljett man då köper gäller som säsongskort, så då är det bara att återkomma så mycket man vill under sommaren.
För den som besökt Tomteland tidigare så handlar det om helt nya äventyr som möter besökarna.
— Med alla fantastiska sagofigurer, älvor, häxan, och inte minst alla busiga troll vet man aldrig vad som väntar vid ett besök, säger Camilla.
Lite äldre älvor och troll berättar att varje möte med publiken direkt eller på någon av de sagolika platserna innebär nya upptåg till allas förvåning, att regissera ett troll att hålla sig till manus är lättare sagt än gjort.

Inne på sagoparken väntar sagofigurer och sju olika sagolika platser, men också de stora musikaläventyren.
— Nu när det är så här varmt så har vi också skapat en fin sandstrand till Aurorasjön. Där går det att svalka sig med ett bad i sjön, säger Camilla.
Även Tomten själv tar sig ibland ett tomteband när det är lugnt.
— Under sommaren hinner vi i inte ha koll på Tomten, utan då är det full fart med allt som hör sommaren till, betonar Camilla.
— På varje av våra stora sagolika platser kommer vi att bjuda på fem olika föreställningar varje dag.
Varje dag gäller hela sommaren, utom midsommaraftonen.
— Det är den dagen våra sagoväsen får fira midsommar i tomteskogen som inramar Tomteland på Gesundaberget, säger Camilla.
Idag när Tomteland öppnas för en sagolik sommar, då är troll, älvor och alla andra väsen liksom häxan redo och laddade för att möta barn och vuxna besökare med barnasinnet kvar.