
”Det är skrämmande att titta ner i skräplådan bakom pantmaskinen”
Anna Hagman Bergström arbetar på Hemköp i Leksand och hon och övrig personal är så glada för att många kunderna tar ansvar för miljön och återvinner genom att panta burkar och petflaskor hos dem. Men, man har tröttnat rejält på allt annat som slängs in i pantmaskinen och många av sakerna gör att det blir stopp i maskinen och på det viset riskerar att butikens dyra nyinvestering att gå sönder.
Vad har ni hittat för skräp?
— Glaslyktor, konservburkar, en rejäl köttkniv, reflex, plastburkar, snusdosor, bilnycklar, snapsglas, chipsrör, schampoflaskor och mycket mer, förklarar Anna Hagman Bergström och hon förvånas över hur mycket skräp som hälls ner i maskinen.
— Det känns oerhört tråkigt att folk inte har mer respekt för vår pantmaskin. Det finns tre tydliga platser med sopkärl precis intill där man kan slänga sitt skräp.

Hur mycket kostar en sådan maskin?
— Nästan 1,5 miljon kronor, vilket är en stor investering. Det är många som uppskattar vår moderna pantmaskin och om vi ska kunna ha den här fina servicen så måste invånarna börja panta rätt.
Anna förklarar att om maskinen är avstängd en längre tidsperiod, beror det oftast på att man inväntar Tomra som måste göra rent maskinen samt laga det som gått sönder på grund av allt som slängs i maskinen som inte har där att göra. På baksidan av den långa grå pantmaskin finns en skräplåda där sådant som inte var pantbart hamnar, om det inte fastnar i maskinen vill säga. Där ligger allt ifrån glasflaskor, konservburkar, matrester och flera rejäla träbitar. Personalen vittnar om att på senaste tiden har felaktig användning av maskinen resulterat i ett antal stopp som hade kunnat sluta med en trasig maskin.
— Det senaste större stoppet i pantmaskinen, var när en sådan borste som används för att sopa bort snö och is från bilrutan fastnade, den borsten kunde ha förstört hela maskinen! Jag skulle vilja förtydliga endast petflaskor och öl-och läskburkar ska in i maskinen, säger Anna Bergman och tillägger:
— Varje dag töms det säck efter säck i vår pantmaskin och det är skrämmande att titta ner i skräplådan bakom pantmaskinen.
