
Sätt fart på Älvdalsbanan och Inlandsbanan
Försvaret vill att Älvdalsbanan åter kan trafikeras till Mjågen, där rälsen idag upphör. Där vill de då ha en så kallad ändkaj. Trafikverket har redan inlett arbetet med att rensa skog och sly från banvallen från Blyberg fram till Mjågen för att kunna bilda sig en uppfattning om banvallens status.
På sikt vill försvaret förlänga järnvägsspåret hela vägen in på skjutfältet. Det kan då ske genom end förlängning från Älvdalen.
Andra alternativ är att det åter blir räls till Särna genom att Västerdalsbanan förlängs från Malungsfors till Särna och den vägen kan nå Älvdalens skjutfält.
Ett tredje alternativ är ett nytt spår från Sveg via Lillhärdal – Alternativ med järnväg från Norge via Särna till skjutfältet finns också med i planerna.
Gemensamt för planerna, bortsett från det från Norge, är att Inlandsbanan då kommer att bli en del av en eventuell förlängning av järnvägen till Älvdalens skjutfält.
Flera motioner har nu lämnats in eller är på väg att skrivas som berör Älvdalsbanan och Inlandsbanan.
Mathias Bengtsson från Gagnef (KD) är en av dem som motionerat om Inlandsbanan och en upprustning av den från Kristinehamn till Gällivare.

Arkivfoto Nisse Schmidt
I sin motion skriver Mathias: ”En moderniserad och uppgraderad Inlandsbana är en förutsättning för både turistsatsningar, jobb och tillväxt i hela landet. Stora delar av landets skogsareal finns längs med Inlandsbanan. En upprustning av banan skulle vara av stor nytta för skogsnäringen och flytta godstransporter från väg till järnväg. Även gruvnäringen nyttjar banan.”
Mathias har också lyssnat på Inlandsbanan AB som påpekar att framtida tåg kan drivas med vätgas.