
Region Dalarna säger ja till Idrevägen – men förväntar att kommun och näringsliv medfinansierar vägplanen
Region Dalarna lyfte ur riksväg 70 till Idre ur vägplanen för att kunna bygga vägen till Fagersta i en etapp.
Istället beslöt Region Dalarna att godkänna en avsiktsförklaring om en medfinansiering för framtagandet av en vägplan till en kostnad av mellan 15-29 miljoner kronor. Därmed ska arbetet med att planläggningsprocessen kunna inledas 2023.
Med en färdig vägplan ska vägsträckan kunna lyftas in i länsplanen 2026. Därmed bör den smala vägen till Idre kunna börja åtgärdas omkring 2030.
Men det finns också en rad frågetecken runt beslutet när det gäller vägen till Idre.

På en rak fråga till Lisbeth Mörk Amnelius som sitter som regionråd för Dalarnas Sjukvårdsparti och med egen hemort i Särna, så var det allt annat än klart hur pengarna för vägplanen ska finansieras, något som Siljan News tidigare påpekat.
— Det framgick inte av beslutet annat än att region Dalarna ska finansiera Vägplanen externt till Trafikverket. Sedan hoppas Region Dalarna få en medfinansiering av kommun och näringsliv, säger Lisbeth.
Det bekräftar också Regionstyrelsens ordförande Ulf Berg (M).
— Vi får nu se om det är fler som tycker att det är viktigt att få till en byggstart lite snabbare, säger Ulf Berg.
— Det som nu beslutats är en avsiktsförklaring som sedan ska hanteras vidare av bland annat regeringen för ett slutligt beslut i regionstyrelsen i oktober.

Vad som sker om de två pågående vägprojekten i Lima och Vasaloppsvägen inte håller budget eller om det visar sig att vägen till Fagersta blir dyrare är en annan fråga.
— När det gäller de två pågående vägprojekten så är de vad jag förstå redan upphandlade och kan därmed inte bli dyrare. Sedan finns det ju en vägplan färdig för vägen vid Smedjebacken. Det som vi inte vet är hur mycket vi får i medfinansiering för mitträcken, det värsta som kan ske är att det inte blir några sådana pengar, säger Ulf Berg.
Då skulle det inte heller finnas några pengar till vägen till Idre.
Precis som många i Dalarna anser Ulf Berg att staten måste skjuta till mer pengar för länsvägar.
— Höghastighetstågen kan vänta, vi har många länsvägar som först måste åtgärdas.

Det inriktningsbeslut som ändå togs visar att allt muller från norr gett resultat så till vida att vägen mellan Särnaheden och Idre nu finns med i resonemanget, även om den lyfts ur länsplanen. Det bygger på att Region Dalarna förväntar sig en medfinansiering av Älvdalens kommun och näringslivet. Sedan en förhoppning att det kommer statliga pengar till mitträcken så det ska gå att köra hundra på riksväg 66 till Fagersta.
Sedan får inte heller den vägen eller några andra vägprojekt bli dyrare än budgeterat.
Alternativet att dela vägplanerna på vägen till Fagersta i två etapper och därmed få utrymme för vägen till Idre vill inte Regionpolitikerna ta.
— Nu förväntas istället kommun och näringsliv vara med och finansiera vägplanen till Idre. Den frågan ställdes aldrig när det gällde vägen till Smedjebacken, suckar Älvdalens kommunalråd Kjell Tenn (C).
— Det är alldeles för många om och runt det här beslutet, säger Lisbeth Mörk-Amnelius.
