
Medvind och framgångar för Västerdalarnas flygklubb
Årets segelflygallsvenska är nu avslutad och som segrare står liksom föregående år Västerdalarnas Flygklubb. Dessutom vann klubbens junior Axel Johansson, Ungdoms SM i pricklandning som gick av stapeln i Uppsala under september månad.
Framgångarna radar upp sig för klubben som med sin position som landsbygdsklubb har stor konkurrens från föreningar i större städer.
Skickliga och rutinerade piloter, en bra flygplansflotta och bra väderförhållanden är några ingredienserna i klubbens framgång. Det menar ordförande Ola Andersson.
— Många klubbar som ligger närmare kusten exempelvis har större problem med vädret. Vi har dessutom en lång tradition av distansflygning i klubben. Många andra rör sig mest kring den egna banan, berättar Ola Andersson.
I år var de piloterna Kjell Dalsheim, Jari Niskanen, Lars-Göran Uhr, Håkan Schweitzer och Johan Gustafsson som tillsammans medverkade till årets lagseger. Axel Johansson, som tidigare under säsongen vann ungdoms SM i pricklandning beskrivs som ett riktigt stjärnskott av Ola Johansson och är ett lysande undantag i en sport där utövarna annars har en allt högre medelålder.

All segelflygning sker med hjälp av termik som är uppåtgående luftströmmar vilka skapas av solens uppvärmning av markytan och ger piloten möjlighet att vinna höjd för att ta sig vidare framåt. Det gäller att hela tiden ha räckvidd till landning och att lära sig att läsa vädret och molnen är bland det viktigaste i utbildningen.
— Man startas igång av ett motordrivet plan men när man väl är uppe i luften kan man flyga 100 mil med bara solens hjälp och kanske 4-5 liter bränsle som går åt vid starten. Det är en miljövänlig sport på det viset, berättar Ola Andersson.
Allsvenskan är en lagtävling som pågår från mars till och med oktober och resultaten lämnas in och sammanställs periodvis. Tävlingen innefattar de tre delmomenten hastighetsflygning, distansflygning och höjdvinst. I hastighetflygning och distansflygning ska piloten på en angiven bana runda brytpunkter i terrängen och allt detta på snabbast möjliga tid. Man räknar medelhastighet på flugen bana vars längd kan vara från 100 km och uppåt.
Den snabbaste medelhastigheten under året på deklarerad bana är 148,03 km/h på en 125,6 km lång bana, utfört av Kjell Dalsheim. Den längsta flygningen utfördes i år av Jari Niskanen och var 1061,3 km. Totalt har klubbens medlemmar flugit 16 649 km under året. Som exempel kan en bana om 500 km ha dessa brytpunkter: Start Dala-Järna- Norberg-Lima-Norberg- landning Dala-Järna. Kortare banor om drygt 120 km kan vara Dala-Järna- Lyrberget norr Malung- Råforsen- Dala-Järna.

Det tredje momentet; höjdvinst innebär att man registrerar den absoluta topphöjden piloten nått under flygningen reducerat med den höjd denne haft som lägst under flygningen. Höjdvinster kan utföras under och i moln men även i så kallade lävågor som skapas när vind blåser över bergs- och fjällkedjor och skapar vågrörelser högt upp i atmosfären. Gällande höjdvinst så var topphöjden under en flygning 6744 meter vilket gav en höjdvinst av 4730 meter efter reduktion av starthöjd. Denna höjdvinst utfördes i Björli, Norge och i lävågor.
I Västerdalarnas flygklubb finns ungefär 20 aktiva segelflygare, 15 motorflygare och ett gäng modellflygare. Modellflyget fungerar ofta som inkörsport till att själv sätta sig i planet. Att de olika flygaktiviteterna samlas under ett och samma tak kan enligt Ola Andersson också ses som en av klubbens framgångsfaktorer. Det blir en gemenskap och enkelt att gå vidare till att själv flyga.
Att vara ordförande för en så framgångsrik förening är givetvis roligt.
— Det är medvind på det viset, men det är en utmaning att hitta nya flygare. Medelåldern stiger och vi jobbar på så gott vi kan för att hitta nya intresserade. Det är en kul sysselsättning. Spelar man exempelvis golf så har man bara två riktningar. Men här har man dessutom uppåt och nedåt. Det största är förstås att vara i luften, säger Ola Andersson.