
Kraftig tillväxt för LYKO trots utmanande tider
Lyko redovisar i sin delårsrapport för Q2 en fortsatt kraftig tillväxt där nettoomsättningen för kvartalet uppgår till 721,4 miljoner kronor vilket innebär en tillväxt på 18,4 procent.
De internationella satsningarna dominerar rapporten men även planer inför expansion i Sverige finns. Inte minst hemma i Vansbro där bygget av det nya lagret pågår för fullt.
”I en väldigt utmanande e-handelsmarknad är jag glad att presentera en fortsatt kraftig tillväxt, där vi drar nytta av vår omnikanaldistribution och fortsatt lyckas skala affären”, skriver VD Rikard Lyko i ett pressmeddelande.
Man satsar stort vilket givetvis medför kostnader och under perioden nytagna lån, men levererar fina siffror, tillväxt och potential.
Bruttovinstmarginalen minskade under det andra kvartalet till 43,8procent från 45,1 procent under tidigare jämförelseperiod. Detta framför allt beroende av breda kampanjer, ersättningar från leverantörer, förändring i produktmix och försäljningsfördelning mellan segment och länder. Kostnader för bland annat frakt och personal har under perioden ökat. Under kvartalet gjordes också en utförsäljning av produkter för att ge plats på lagret, vilket påverkat marginalen negativt med ca 0,5procentenheter.

Sedan tidigare har Lyko satsat på att äga sina egna varumärken vilket gett resultat. De egna märkena står nu för 5,4 procent av försäljningen vilket innebär en kraftig tillväxt. Under kvartalet har man haft flera lyckade produktlanseringar i By Lyko, Happy Crazy Mine och Estelle & Thild. Stora investeringar har gjorts i organisationen för att hantera egna varumärken.
”Vår strategi är att ha stor kompetens internt och att äga en större del av hela kedjan från tillverkning och logistik till försäljning vilket möjliggör stabilare marginaler framöver”,skriver Rikard Lyko.
Under det senaste kvartalet har man även förvärvat de utestående delarna av dotterbolaget Grazette of Sweden vilket möjliggör planerna om att få full effekt och vinna synergier i koncernen. Man har nu skapat Lyko Production, för tillverkning av egna och externa varumärken samt Lyko Professionals för försäljning till salonger och företag B2B.
”Båda dessa verksamhetsben har stor potential och ger oss en större kontroll i hela försörjningskedjan”,skriver Rikard Lyko.
LYKO fortsätter att växa i Norden där lönsamheten ökar och passerar nu 2,5 miljarder i omsättning under rullande tolv månader. En försäljningschef för Norden har anställts till ledningsgruppen för att optimera verksamheten och hantera det faktum att man kommit olika långt på de olika marknaderna.
Under kvartalet har LYKO öppnat en ny flaggskeppsbutik i Helsingfors. En succé som bidragit till en försäljningstillväxt med 99 procent i Finland jämfört andra kvartalet föregående år. Den fysiska butiken har hjälpt företaget att lära känna sina kunder, vilket ses som en nyckel för framtida framgång på marknaden.
”Vi är övertygade om att vår kombination av e-handel och fysiska butiker är en nyckel för vår framtida framgång och att vara top of mind i skönhetskategorin”, skriver Rikard Lyko, VD, i ett pressmeddelande.
En framtida satsning för att ytterligare öka den fysiska närvaron på marknaden finns även i Sverige där planerna för Beauty Playground, en flaggskeppsbutik i Stockholm, tros bli verklighet under kvartal fyra. Butiken kommer att vara tio gånger större än en vanlig LYKO-butik och ligga på bästa AAA-läge.
Fortsatta satsningar och investeringar för tillväxt görs i övriga Europa. Den nyetablerade lagerhuben i Tyskland har startat bra. Optimeringen av sortimentet har påbörjats och man är nu redo för att öka volymerna under hösten.
”Lagerhuben kommer ge oss goda möjligheter att förbättra kunderbjudandet i form av leveranstider samtidigt som vi sänker fraktkostnaderna på de varor som rör sig mest”, skriver Rikard Lyko.
EBIT-resultatet hamnar på 12,7 miljoner med Norden som starkt bidragande. EBIT marginalen försvagas något på totalen men förbättras i Norden.
”Bolaget har haft ett fantastiskt första halvår och när vi spanar framåt ser vi massor av roliga saker som kommer under hösten”, skriver VD, Rikard Lyko i rapporten.