
Ny tvättstuga ska skydda brandmän från skadliga ämnen
Under tisdagen invigdes en ny tvättstuga vid brandstationen i Smedjebacken.
Lokalen, som tidigare var en verkstad, har byggts om för att förbättra arbetsmiljön för räddningstjänstens personal.
Satsningen är en del av konceptet Friska brandmän, som syftar till att minska riskerna med farliga ämnen som brandmän kan exponeras för under insatser.
— Vi vill skona brandmännen från framtida sjukdomar och skador. Det här är ett sätt att bygga bort riskerna, säger räddningsledare Peter Danielsson.
I den nya tvättstugan finns maskiner för rengöring av både larmställ och luftpaket – det vill säga tuber och ryggskydd. Tidigare har dessa tvättats i vagnhallen, vilket inneburit att vattenångor och smuts kunnat sprida sig i lokalen.
— Nu har vi fått in rätt och bra utrustning som gör rent på ett säkert sätt, och det går dessutom genom vår oljeskiljare så att avfallet hanteras på rätt sätt, säger Peter Danielsson.

Rutinerna för hanteringen av smutsiga kläder och utrustning har också setts över. Larmställ tas av redan på skadeplatsen, läggs i plastsäckar och transporteras till tvättstugan via en särskild ingång. På så vis slipper kontaminerat material passera genom vagnhallen.
— Det blir en mycket bättre hantering. Två larmställ kan tvättas åt gången, och vi har också byggt in tvätt av ryggskydden. Hela rummet är renoverat med nya ytskikt och golv, säger Peter Danielsson.
Satsningen är en del av ett nationellt arbete inom räddningstjänsten för att förebygga ohälsa bland brandmän. Genom att förbättra rutinerna minskar risken för att personalen utsätts för skadliga ämnen som kan följa med hem från en insats.
— Det här är ett koncept man pratar om i hela Räddningstjänst-Sverige. Vi ska titta på riskerna och bygga bort dem, säger Peter Danielsson.