Siljan News logo
Annons
I förgrunden Briitta Pettersson, projektledare för Trafikverkets ombyggnation vid Säters station. Här kommer gång- och cykeltunneln att skjutas på plats under de dagar som tågtrafiken är helt stängd. Foto: Veronica Rigtorp.

Smarta tågmöten – kortare restid och fler tåg

Trafikverkets arbete med att modernisera och rusta upp Dalabanan går nu in i en intensiv period. Tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Borlänge via Säter stängs av 30 september – 9 oktober.

För invånarna i Säter har arbetet med Dalabanan varit synligt genom det pågående arbetet kring stationsområdet, som nu intensifieras.

Schaktning vid Myntvägen. Foto: Stefan Bratt/Trafikverket.
Annons

Trafikverket moderniserar och rustar upp Dalabanan mellan Uppsala och Mora. Resultatet blir kortare restider för att kunna öka person-och godstrafiken. Satsningen görs för att kunna möta efterfrågan på smidiga och hållbara resor och transportern.

Flera mötesstationer som finns längs banan och tågstationer byggs om så att två tåg kan mötas, för att få så kallad samtidiga infarter. Dessa gör att fler tåg kan trafikera Dalabanan och dessutom snabbare än i dagsläget.

Samtidiga infarter finns nu i Snickarbo, Vikmanshyttan och Rosshyttan. Trafikverket fortsätter nu och bygger sådana i Hedemora och Säter. Det planeras även för en samtidig infart i Gustafs.

En ny mötesstation tas nu i bruk vi Lunån, söder om Hedemora. Mindre järnvägskorsningar stängs och byggs bort för att få en säkrare omgivning vid järnvägen.

Just nu pågår en hel del arbeten längs Dalabanan, bland annat i Hedemora och Säter. För att påverka tågtrafiken så lite som möjligt genomför Trafikverket flera stora åtgärder samtidigt och därför stängs tågtrafiken av mellan 30 september och 9 oktober. Ersättningstrafik handhas av tågföretag som trafikerar sträckan, skriver Trafikverket.

Schaktgrop vid Säter station. Foto: Stefan Bratt/Trafikverket.

I Säter kommer under avstängningen av tågtrafiken följande åtgärder att genomföras:

En gångtunnel till den nya perrongen skjuts på plats.

En gång- och cykeltunnel skjuts på plats vid Myntvägen.

Nya kontaktledningar och spårväxlar.

Nya spår på bangården installeras.

Under hela september kommer också stora schaktmassor att tas bort vid arbetsområdet.

Annons

Trafikverket planerar och genomför åtgärder på Dalabanan för närmare två miljarder kronor fram till år 2030.

— Det här är bara början. Från 2024 ska många stora förbättringar genomföras. Bland annat ska spåret mellan Uppsala och Avesta Krylbo bytas ut till ett nytt, säger Agneta Frejd, åtgärdsplanerare på Trafikverket.