Siljan News logo
Annons
Från vänster Tina Palmqvist Strand och Johan Broberg från Lidéns möbler, utbildaren Maliin Stoor samt Linda Tollsten och Mia Karlsson från Paus by Linda. Foto: Veronica Rigtorp.

Grönt är skönt och ljuskällor är inte alltid vita

Vid den andra och avslutande träffen i utbildningen Utveckling av din fysiska butik, var deltagarna mer varma i kläderna, med varandra och med utbildaren Maliin Stoor. Diskussionerna leder både till inspiration och kunskapsutbyten.

Jag är jättekreativ, men energin tar slut, berättar Linda Tollsten, på Paus by Linda, vid utbildningen Utveckla din fysiska butik.
Ett tips vid kursen var att alltid ha några produkter för merförsäljning vid kassan, något Lindas företag redan har. Foto: Veronica Rigtorp.

— I december hade jag en bra kampanj. Jag la en ny produkt i en kasse varje dag fram till öppet hus kväll, det höll intresset uppe, berättar Linda Tollsten som driver Paus by Linda.

— Som en adventskalender, säger Maliin Stoor imponerat.

— Ja, fast vi höll bara på till öppet-hus kvällen den 16 december, förklarar Linda.

Annons

För att delta i utlottningen av kassen skulle kunderna handla produkter för minst 500 kronor.

Det gav ett uppsving i försäljningen då många ville vara med. Det kostade Linda Tollstens företag en slant, men gav också bra goodwill.

Vid öppet-hus kvällen var kassen värd 5000 kronor.

Lidéns möbler har kaffe till kunderna, berättar Johan Broberg, något utbildaren Maliin Stoor, ser som en stor tillgång, då kaffedoften sprids i butiken. Foto: Veronica Rigtorp.

Halvdagsutbildningen innehöll också varumärkes och annonseringstankar och idéer.

Johan Broberg på Lidéns möbler berättade om deras stora upptagningsområde och om hur kunderna finner dem på nätet efter sökord.

— Folk kan till exempel ringa från Helsingborg efter att ha sökt efter ett speciellt varumärke på nätet, som de hittat hos oss. Sen inser dom att vi ligger i Säter, men brukar ändå handla, berättar, Tina Palmqvist Strand, Lidéns möbler.

Deltagarna och Maliin diskuterar också olika sätt att synas på.

Det finns uppgifter om att det passerar 10 000 bilar per dag på riksväg 70 till exempel på bra exponering.

Lidéns möbler ligger bra till för att kunna synas för de som svischar förbi på riksvägen. Något Lidéns också är medvetna om och använder sin fasad för exponering av till exempel nyligen genomförda rean.

BILDER på exponering på hylla före och efter:

FÖRE. Johan Broberg och Tina Palmqvist-Strand jobbar på Lidéns möbler och medverkade i kursen Utveckla din fysiska butik. Hyllorna med produkter, kommer de att förändra efter en del idéer som de fick under första kurstillfället. Foto: Veronica Rigtorp.
EFTER. Bysterna är bort, men kuddarna är kvar. Och så har det tillkommit bland annat blomkrukor.
Johan Broberg och Tina Palmqvist-Strand jobbar på Lidéns möbler och medverkade i kursen Utveckla din fysiska butik. Hyllorna med produkter som förändrat från första utbildningstillfället. Foto: Veronica Rigtorp.

Det är olika utmaningar för Lidéns möbler och Paus by Linda, då företagen är olika stora, men mycket är också det samma. Som att möta utmaningar och stärka sin position.

Att utveckla sin fysiska butik handlar om så många olika delar.

Genom deltagande i utbildningen har också kursdeltagarna möjlighet att få företagsspecifik rådgivning. Att på plats i butik, få hjälpa och stöttning i specifika problem eller behov för just den egna butiken.

En presentation gjord efter första delen i utbildningen Utveckla din fysiska butik. Foto: Veronica Rigtorp.

Kjell Bergqvist som är projektledare för Ökad handelskraft och Samverkan där utbildningen Utveckla din fysiska butik ingår, påminner deltagarna om möjligheten till företagsspecifik rådgivning.

Annons
Kjell Bergqvist, projektledare för Ökad handelskraft och Samverkan, berättade att deltagarna i kursens Utveckla din fysiska butik, men även deltagarna i kursen Digital marknadsföring, har tillgång till kostnadsfri affärsspecifik rådgivning. Foto: Veronica Rigtorp.

FAKTA

Utbildningen ”Utveckla din fysiska butik” samlade deltagare från handels- och serviceföretag i Säters kommun. De kostnadsfria utbildningarna ”Utveckla din fysiska butik” och ”Digital marknadsföring” för handels- och serviceföretag i Säters kommun erbjuds via Projekt ”Ökad handelskraft och samverkan.