
Grönt är skönt och ljuskällor är inte alltid vita
Vid den andra och avslutande träffen i utbildningen Utveckling av din fysiska butik, var deltagarna mer varma i kläderna, med varandra och med utbildaren Maliin Stoor. Diskussionerna leder både till inspiration och kunskapsutbyten.

Ett tips vid kursen var att alltid ha några produkter för merförsäljning vid kassan, något Lindas företag redan har. Foto: Veronica Rigtorp.
— I december hade jag en bra kampanj. Jag la en ny produkt i en kasse varje dag fram till öppet hus kväll, det höll intresset uppe, berättar Linda Tollsten som driver Paus by Linda.
— Som en adventskalender, säger Maliin Stoor imponerat.
— Ja, fast vi höll bara på till öppet-hus kvällen den 16 december, förklarar Linda.
För att delta i utlottningen av kassen skulle kunderna handla produkter för minst 500 kronor.
Det gav ett uppsving i försäljningen då många ville vara med. Det kostade Linda Tollstens företag en slant, men gav också bra goodwill.
Vid öppet-hus kvällen var kassen värd 5000 kronor.

Halvdagsutbildningen innehöll också varumärkes och annonseringstankar och idéer.
Johan Broberg på Lidéns möbler berättade om deras stora upptagningsområde och om hur kunderna finner dem på nätet efter sökord.
— Folk kan till exempel ringa från Helsingborg efter att ha sökt efter ett speciellt varumärke på nätet, som de hittat hos oss. Sen inser dom att vi ligger i Säter, men brukar ändå handla, berättar, Tina Palmqvist Strand, Lidéns möbler.
Deltagarna och Maliin diskuterar också olika sätt att synas på.
Det finns uppgifter om att det passerar 10 000 bilar per dag på riksväg 70 till exempel på bra exponering.
Lidéns möbler ligger bra till för att kunna synas för de som svischar förbi på riksvägen. Något Lidéns också är medvetna om och använder sin fasad för exponering av till exempel nyligen genomförda rean.
BILDER på exponering på hylla före och efter:


Johan Broberg och Tina Palmqvist-Strand jobbar på Lidéns möbler och medverkade i kursen Utveckla din fysiska butik. Hyllorna med produkter som förändrat från första utbildningstillfället. Foto: Veronica Rigtorp.
Det är olika utmaningar för Lidéns möbler och Paus by Linda, då företagen är olika stora, men mycket är också det samma. Som att möta utmaningar och stärka sin position.
Att utveckla sin fysiska butik handlar om så många olika delar.
Genom deltagande i utbildningen har också kursdeltagarna möjlighet att få företagsspecifik rådgivning. Att på plats i butik, få hjälpa och stöttning i specifika problem eller behov för just den egna butiken.

Kjell Bergqvist som är projektledare för Ökad handelskraft och Samverkan där utbildningen Utveckla din fysiska butik ingår, påminner deltagarna om möjligheten till företagsspecifik rådgivning.

FAKTA
Utbildningen ”Utveckla din fysiska butik” samlade deltagare från handels- och serviceföretag i Säters kommun. De kostnadsfria utbildningarna ”Utveckla din fysiska butik” och ”Digital marknadsföring” för handels- och serviceföretag i Säters kommun erbjuds via Projekt ”Ökad handelskraft och samverkan.