Siljan News logo
Annons

Dalarnas största vindkraftpark planeras i Ore

Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Dalarnas län ger nu klartecken till det tyska bolaget WPD att uppföra totalt 115 vindkraftverk i Oreskogarna. Det handlar om 35 vindkraftverk på Lannaberget och 80 på Broboberget som planeras att bli 230 meter höga.

— Det här är väldigt positivt om det kan komma till stånd och en oerhört viktig satsning på att utveckla Dalarna, säger Kommunstyrelsens ordförande Jonny Jones ( c ).

Sedan 2010 år har det tyska bolaget WPD varit intresserade av att exploatera området vid Lannaberget och Broberget. Vindkraftsparken som nu planeras kommer att bli den största i Dalarna med två parker fem mil norr om Rättvik, 2,5 mil väster om Edsbyn och längs gränsen mot Orsa. Både kommunen och WPD anser att det är en idealisk plats då det ligger ute i naturen där det inte finns några boenden.

— Om man inte tycker att det ska byggas vindkraft där så vet jag inte var det skulle byggas annars, säger Jones.

Men alla har inte varit lika positivt inställda till den här vindkraftparken. Naturskyddsföreningen överklagade ärendet tidigare då de anser att ett sådant här stort bygge skulle få stora konsekvenser på naturen i samband med byggandet då bolaget kommer att behöva spränga berg, bygga vägar och dra stora elledningar bland annat.

— Det kan väl vara någon enstaka som kan bli negativt påverkad av de, men här måste man se till helheten. Vi måste producera mer el och vi måste öka produktionen i hela Sverige, menar Jones.

Nyligen utsågs Ärteråsens Fäbod till ett av Dalarnas 7 underverk under en omröstning som Dalarnas Museum gjort under året. Platsen korades under kategorin spår av det förflutna och vann med tanke på den kulturmiljö den ligger i med spår från fäbodkulturen och inte minst för den milsvida utsikten över sjöar, skogar och bort mot de båda bergen där vindkraftparken nu kommer att byggas.

— Visst kommer man att se de därifrån, men det är väl så att det är många vackra vyer man kan se därifrån. Det är klart det kommer att påverka landskapsbilden, sen kan man ha en diskussion om hur allvarligt det är.

Att ett tyskt bolag kommer och skapar en vindkraftpark i kommunen, betyder inte det att pengarna kommer att hamna i investerarnas fickor i Tyskland?

— Jo, så är det ju. Vi hade gärna sett ett svenskt bolag som varit villiga att exploaterat området, men det är väl bra att det investeras pengar i bygden.

Vad kan Rättvik tjäna på det?

— Det vi tjänar på det är väl bygdemedlen som går till området som går att använda till olika utvecklingsprojekt i bygden. Det är en stor satsning som genererar arbete under tiden de ska uppföras och det är viktigt för energiomställningen, det måste till. Det vore olyckligt om det inte fanns el så det räcker, avslutar Jones.

Annons