Siljan News logo
Annons
Leksands Stigcyklisters Rikard Forsberg och Anders Danielsson från projektgruppen för bygget. Foto: Linda Axelsson.

Nu byggs en av Sveriges största pumptrackbanor – i Leksand

Efter över två års planering och väntan har grävmaskinerna äntligen satts i rörelse på det som ska bli en av Sveriges största pumptrackbanor. Bakom projektet står föreningen Leksands Stigcyklister, och platsen blir en ny samlingspunkt för cykelintresserade i alla åldrar.

— Det känns fantastiskt att vi äntligen är igång. Jag har pendlat mellan hopp och förtvivlan, men nu händer det, säger Rikard Forsberg, projektledare och sekreterare i föreningen.

Emil Kumlin sitter i en av grävmaskinerna på platsen, han är en så kallad shaper på företaget Velosolutions som bygger pumptrackbanor över hela världen,  han är med och skapar pumptracks, men han lever för cyklingen. 

— Det här kommer bli ett så sjukt fint område och en av de största pumptracken i Sverige, säger han och tittar ut över området. 

Annons
Markberedning pågår inför den nya stora asfalterade pumptrackbanan. Foto: Linda Axelsson.

Under tisdagseftermiddagen togs det första skoptaget och markarbetet har nu påbörjats. Målet är att banan ska asfalteras inom fyra veckor, och stå helt klar – med hopp, hinder, gräsytor och belysning – till mitten av juni 2026. Då planeras även en invigning, eventuellt i samband med en tävling.

— Det här har varit en lång resa med bygglov, finansiering och förberedelser. Men nu är vi där, ler Anders Danielsson, ordförande för Leksands Stigcyklister.

Den nya banan får en yta på hela 2 700 kvadratmeter och den längsta cykelbanan är 160 meter lång. Anläggningen byggs centralt i Leksand, i direkt anslutning till andra sportytor och den japanska parken – med utsikt över Siljan.

— Den här placeringen är unik. Många pumptracks ligger undangömda i skogspartier, men här har man både sjöutsikt och ett levande byliv omkring sig, säger Forsberg.

Totalkostnaden för projektet är fem miljoner kronor. Arvsfonden står för 80 procent och resterande medel förväntas beviljas av Duo Dalälvarna. Dessutom har Leksands Sparbank gått in med 200  000 kronor och varit ett starkt stöd genom hela processen.

— Utan deras hjälp hade vi inte varit här idag, säger Forsberg.

Annons
Entreprenören Velosolutions illustration av banan som nu byggs i Leksand.

Pumptracken väntas bli ett stort dragplåster både för turister och lokala cyklister. Föreningen ser det också som en möjlighet att starta ungdomsverksamhet och skapa en naturlig mötesplats.

— Här kommer man träffas. Det är sällan man bara stöter på varandra i skogen, men här blir det en naturlig startpunkt för gemensamma cykelturer, säger Forsberg.

Även om området delvis kommer att vara avspärrat under byggtiden, hoppas föreningen att så många som möjligt håller sig borta tills asfalten har härdat och banan är säker att använda.

— Det kommer att skyltas och eventuellt inhägnas där det behövs, så i nuläget kan vi inte lova att pumptracken får användas före vintern, konstaterar Anders Danielsson.

När banan står klar är förhoppningen att kunna bjuda in till större evenemang – med både lokala entusiaster och professionella åkare.

— Vi vill skapa en levande plats som lockar både barnfamiljer och vana cyklister. Det här blir något helt nytt för Leksand, avslutar Forsberg.