
”Det här är något jag alltid velat göra”
Leksandsbördige Johan Sunnanängs är det tidigare pokerproffset som tack vare skickligheten i kortspelet kunde bygga upp en entreprenörsresa som fortsatt bara växer. Allt började med en 18-årspresent inför de väntande studierna i Uppsala.
— Jag flyttade från Leksand runt 20-årsåldern efter att ha varit ute och rest samt att jag jobba på Clas Ohlson-lagret efter studenten. När jag fyllde 18 fick jag 50 dollar av en släkting vilka jag började spela mindre enbordsturneringar med, något som resulterade i att jag kunde bygga upp ett kapital att faktiskt leva på, berättar Johan Sunnanängs.
Där och då var pokern stor i hela världen och Johan gick bokstavligt talat all in. Han läste all pokerlitteratur han kom över för att så snabbt som möjligt lära sig spelet och framförallt hur man blev en vinnande spelare.
— Nyckeln enligt mig är att spela tråkigt och tight. Satsa på få händer men när du väl är med gäller det att vara aggressiv och satsa hårt, säger Sunnanängs om hemligheten bakom att bli en vinnande spelare. Sedan gäller det såklart att också räkna på sannolikheter och vara bra på att bedöma vilken typ av hand din motståndare sitter på.
Johan livnärde sig på pokern i fem-sex år samtidigt som ekonomistudierna i Uppsala rullade på. Bankrullen växte sig större och större, tävlingarna och turneringarna likaså. Allt det roliga har dock sitt slut.
—Det var som sagt en rolig period i livet men det kändes samtidigt väldigt skönt att komma bort från pokern efter några år. Det blev svårare och svårare med många sena nätter. Ja, nu är det skönt att vara bort från det.
Det som lockade med pokern var tävlingsmomentet och skicklighetskraven. Att pyssla med saker som avgörs genom tur har aldrig varit något för Johan. När studierna var avklarade och pokerkarriären avslutad började Sunnanängs istället jobba på nyhetsbyrån Direkt som fokuserade på börsen och finans. Där bevakade Johan utländska börsbolag och rapporterade om händelseutvecklingen samt hur det påverkade den svenska marknaden. Den sejouren tog slut efter ett par år innan en anställning hos den digitala banken Nordnet väntade.
— Där jobbade jag fortsatt med finansiell kommunikation men på marknadssidan. Jag jobbade mycket med Facebook och Twitter, skrev bloggar samt andra texter som inspirerade kring sparande mer än nyheter.
Det var under den perioden Johan hittade sitt nya stora intresse för sökmotoroptimering.
— Jag märkte ganska snabbt att vi fick stor effekt och nådde ut väldigt brett i de digitala kanalerna och att jag personligen var ganska bra på att sätta copy, rubriker och engagera folk kring sparande, inte minst via att driva trafik från Google.
Där skulle pokern återigen bli relevant för Johan som startade upp en hemsida som just drev trafik till aktörer inom kortspelet. Pokern hade dock nått sin peak intressemässigt men Johan kände ändå att det fanns någonting att bygga vidare på om än inom ett annat område. Det var då han inledde ett samarbete med Nordnet-kollegan Albin Kjellberg som numera är Sunnanängs närmsta medarbetare.
Kjellberg visade sig ha ett stort intresse för trav och hade redan startat en egen hemsida med travtips bakom betalvägg.
— För mig var travintresset obefintligt. Visst hade jag sett V75 någon gång samt att jag varit på Elitloppet men där tog det också stopp. Idag tycker jag att travet är väldigt roligt men har långt ifrån samma kunskapsnivå som Albin och våra anställda inom travet.

Johan förstod dock tidigt att travsporten var betydligt större och folkligare än vad pokern var. Med Albins intresse och sin egen kompetens inom att bygga kanaler och driva trafik kände Johan att travet hade stor potential. 2017 föddes Travcash.se som idag är Sveriges största travcommunity på Facebook.
— Albin hade drivit sin travsida som ett hobbyprojekt tidigare och jag hade lite förslag om hur vi kunde göra något större av det. Istället för att ta betalt för tipsen gjorde vi allt innehåll kostnadsfritt och fokuserade på att bygga upp ett community. Det gjorde vi dels via Facebook men också genom en podcast som vi också sände som video på Youtube.
Det har visat sig bli en succé. Travcash har idag över 22.000 medlemmar och podcasten har cirka 30.000 lyssningar/visningar varje månad. Travexperternas andelsspel är också högt rankade i landet.
Vad skulle du säga ligger bakom framgångarna?
— Framförallt var vi väldigt tidiga. Traditionell travmedia använde sig av fysiska tidningar som kostade pengar. Vi skötte istället allt digitalt och kostnadsfritt vilket gjorde att vi nådde en ny målgrupp. Albin var bara 20 år när vi startade och det intresse han hade för travet redan är inte speciellt vanligt i den åldern och jag tror hans arbete också ligger bakom att fler människor upptäckt travet.
En annan sak som påverkade communityn positivt var faktiskt coronapandemin.
— Där fick vi en väldig boost. All idrott stängdes ner förutom travet. Innan pandemin hade vi 6.000 medlemmar, en siffra som helt plötsligt var uppe i 14.000. Det var nog många som upptäckte travet och som sedan stannat kvar.
Travcash har dessutom en systersajt i Spelcash som fokuserar på sportspel, exempelvis Stryktipset och Europatipset. Bettingvärlden är dock inte friktionsfri och har sina baksidor med bland annat spelmissbruk.
Har ni någon tvekat över att ge er in i just den branschen?
— Personligen har jag inte gjort det. Både jag och Albin har stort intresse för spel och har träffat väldigt många vänner för livet genom exempelvis pokern. Samtidigt vet jag om baksidorna, helt klart. Det vi kan göra är att endast jobba med bolag som är licensierade på den svenska licensmarknaden, en marknad som fungerar relativt bra. Svårigheterna och problemen finns på individuell basis och likt alkohol som också är kantad av en missbruksrisk tror jag inte på ett totalförbud. Med det sagt är det självklart tragiskt med det fåtalet som har problem.
Nu har det dock blivit dags för en ny satsning där Johan och kollegan Albin återgår till börsmarknaden. I förra veckan lanserades sajten Investeramera.se som fokuserar på att utbilda kring sparande och investeringar samt ge inspiration kring aktier och fonder.
— Det här är något jag alltid velat göra men som i och med min anställning hos Nordnet inte varit möjlig tidigare. Både jag och Albin har båda jobbat länge inom finans och kanske hade det mest naturliga varit att börja vår gemensamma resa med en sådan här sajt men det är först nu vi har den möjligheten.
Redan nu har man inlett ett samarbete med Avanzas sparekonom Nicklas Andersson som i många år sänt ”Uppesittarkväll” tillsammans med Albin Kjellberg. Detta program har nu börjat sändas vi InvesteraMeras egen Youtube-kanal.
— Det är en väldigt spännande bieffekt, att få vara med och driva ett av Sveriges största program med fokus på sparande och investeringar. Vi hade premiär förra veckan och kommer sända en gång i månaden, alltid dagen innan löning. Vi räknar med att ha 15-000 visningar per avsnitt, en siffra vi tror kan öka nu när vi samlar allt på en och samma kanal.
Som ni märker är det stort fokus den digitala kommunikationen. Det finns dock tillfällen då sajternas olika communitys får chansen att träffas fysiskt. För två veckor sedan bjöd Travcash in till en travkväll på Casino Cosmopol i Stockholm samt att den uppskattade podcasten vid några tillfällen genomförts live med publik.
Finns det en efterfrågan för fysiska träffar eller nöjer man sig med att ha en digital samlingspunkt?
— Dom gånger vi haft live-evenemang har det varit väldigt uppskattat men jag tror faktiskt de flesta är bekväma med att sitta hemma och lyssna eller titta på podcasten. Däremot tror jag det skulle uppskattas om vi har något evenemang i samband med till exempel Elitloppet, något jag tror vi kommer göra här framöver.
Vad gäller det stora flaggskeppet Travcash tror Johan att man någonstans börjar nå maxnivån. Större potential finns i Spelcash och Investeramera.
Hur hinner du med allting?
— Just nu är den stora utmaningen att hitta skalbara processer. I början gjorde vi allt själva men på Travcash hittade vi efter ett tag ett par eldsjälar som ville skriva för oss och som nu jobbar antingen heltid eller deltid. Idag har vi en anställd på Travcash, en på Spelcash samt att vi jobbar med frilansskribenter på Investeramera. För mig handlar det mesta om att projektleda och ta saker framåt men det är verkligen ingen one man-show, vi har många skickliga medarbetare! Totalt med alla våra spelläggare är vi 15-20 personer som jobbar och hjälper till på olika sätt.
Cashleads Media AB omsatte 4,3 miljoner 2021 vilket är bolagets senaste bokslut men där Sunnanängs berättar att omsättningen ökade 2022. Även om det är mycket att stå i så beskriver Johan sitt jobb som väldigt roligt.
— Vi får betalt för våra prestationer och eftersom vi gör allt digitalt blir det väldigt mätbart. Jag har alltid drivits av siffror samt att optimera och förbättra saker. Det tillsammans med att få jobba med hemsidorna och ranka dem på Google, det är fruktansvärt kul, avslutar Johan Sunnanängs.