
Sommar och sol med dans till fiol – nu drar folkmusikveckan i gång
Nu väntar en sommar fylld av folkmusik. I Boda arrangeras dans och konserter två dagar i veckan och på fredag drar ”Musik vid Siljanveckan i Boda” i gång med ett gediget program som får byn att växa rejält.
— Det är ungefär 170 vuxna och 60 barn som anmält sig till kurser så det är jättemycket folk som kommer bara av det skälet, säger Gunnar Brandin från Boda Hembygdsförening som är programansvarig.
Sommaren inleddes givetvis med ett stort midsommarfirande vid Boda Hembygdsgård där flera hundra samlades i det fina vädret för att fira högtiden långt in på småtimmarna där kvällen avslutades med dans på logen. Nu på fredag får man besök av spelmän från Norge och sedan följs en vecka med folkmusiken i centrum.
— Någonstans över femtonhundra personer som betalar inträde brukar det komma i alla fall under en sådan här vecka, de flesta människor som är intresserade av folkmusik känner ju till den här veckan som vi arrangerat sedan -80 talet. Vi delar också ut stipendier till tre ungdomar från Leksand, Mora och Rättvik som får 10 000 vardera när vi inviger musikveckan den 29 juni, berättar Brandin som har fullt upp så här dagarna innan allt drar i gång. Programmet är spikat sedan länge och om han måste ta ut ett örhänge ur programmet så blir det en konsert under kammarmusikveckan.

— Det är svårt att ta ut något speciellt för det beror på vilken smak man har men att vi får hit Nils Erik Sparf och Matti Andersson som på två personer bara ska spela Mendelssons violinkonsert här är något alldeles speciellt. Det gör man vanligtvis med orkester men här är gör man det på ett annat sätt och det är spännande.
Det är som sagt ett gediget program med dagarna fyllda av musikupplevelser samt ett stort kursutbud med dans och låtspel. Samtidigt som veckan i Boda pågår drar även Stämmoveckan i gång med elva intensiva dygn i folkmusikens tecken på olika platser både i Dalarna och Hälsingland.
Första onsdagen i juli är helig för många då Bingsjöstämman hålls och på fredag den 5 juli är det Bodastämman som även den har en stor dragningskraft med buskspel och en utescen där det blir konserter och dans i logen till morgonen gryr. Nu hoppas Gunnar Brandin på att ha vädergudarna på sin sida för att folkmusikveckan ska bli riktigt lyckad.

— Mycket av det här bygger ju på att det ska vara fint väder, vi har ju de flesta konserterna inomhus men just Bodastämma den 5 juli är ute och då kommer det kanske tusen personer till oss, men skulle det regna kommer det kanske tvåhundra eller hundra så det är väderberoende absolut.