
Plogbilen som alla vill ska ha plogat – men ingen vill se
Sön faller och det närmar sig midnatt, men för dem som plogar våra vägar finns ingen tid för sömn.
— Det var tur jag kunde sova till nio i morse och är utvilad, för nu blir det en lång natt.
Det säger Morgan Håkansson, som jobbar åt Erik Nymans åkeri och plogar genom Särna och vidare emot Idre för att sedan vika av väg 311 förbi Fjätervålen till Härjedalen.
— Sedan fortsätter vi ner mot Grundån mot Idre innan vi vänder tillbaka och tar Storfjätern innan vi kör ner till Särna. Sedan är det bara att köra rundan igen om det fortsätter att snöa.

Foto Nisse Schmidt

Foto Nisse Schmidt
Rundan, som Morgan talar om, är åtta mil enkel väg och tar åtskilliga timmar beroende på hur mycket det snöar.
När Siljan News åker med några mil upp mot Storfjätern, så blev rundan något kortare.
— Jag behövde inte åka ner mot Grundån utan den tar jag på nästa sväng. Nu är det viktigare att få 311:an och 70:an klar, säger Morgan.
Över vägen hänger snötyngda träd som Morgan försiktigt passerar.
— Att köra in i dem i 70 blås gör att bilen skadas. Vid flera tillfällen har jag fått hoppa ur bilen och ta fram bågsågen och såga av träd för att ta mig fram. Det är inte vi som ska göra det, men just nu är det många träd som hänger över vägen.
Snön ligger djup på den smala grusvägen upp till Storfjätern och plogbilen, den stora Volvon smyger fram och kastar snön rejält åt sidan. De små vägmarkeringarna vid vägkanten saknas på många ställen.
— Det var först tjäle, sedan blev det mildväder och då välte de. Sedan har jag märkt att renarna också brukar ta käpparna, säger Morgan.

Foto Nisse Schmidt

Foto Nisse Schmidt
Ett möte på vägen är inte att fundera över på vägen upp till fjällbyn Storfjätern.
— Vi ska inte ploga upp mötesplatserna, men det gör jag ändå för att det är skönt att ha något ställe att mötas på.
Morgan berättar om hur det ofta händer att en mötande bil ser en mötesplats, men passerar den istället för att köra in på den.
— Sedan blir de helt hjälplösa, att backa tillbaka vågar de inte. Det kan bli så att det vill att jag ska backa, suckar Morgan.
Den här kvällen är det inga bilar ute och Morgan kan ploga utan möten.
— Stugbytardagarna på sträckan Särnaheden-Tännäsvägen är inte att leka med om man samtidigt måste ploga. Vägen är smal och då med all trafik gäller det att ta det försiktigt.
Under körningen justerar Morgan bilens underbett, bladet som lämnar vägen utan spår och tvättbrädeyta.
— Jag kan styra den på många olika sätt, men det går inte att se hur den är inställd när jag kör. Det handlar om erfarenhet och känsla. Jag har speglar som jag kan se underbettet i men när jag kör så blir det så mycket snörök så speglarna hjälper inte så mycket.
Just underbettet, som är ett extra blad som sitter under bilen är det som får skillnaden mellan en slät vinterväg och en spårig tvättbräda.
— Det är ingen väghyvel, men används det kontinuerligt för avjämning är den helt suverän.
— Sedan handlar det om intresset, är man inte intressera av jobbet så blir det inte ett bra jobb, säger Morgan.
Att utnämna de vägsträckor som Morgan och hans kollegor plogar till länets bästa är ganska lätt. Bättre kan det inte bli.
Morgan ler lätt uppgivet åt alla de synpunkter som finns mot snöröjningen och plogbillar.
— Vi ska vara ute direkt när snön börjar falla, men då har ingen har sett plogbilen och efterlyser den. När de väl ser plogbilen vill de helst inte ha den där, för då är vi i vägen.

Foto Nisse Schmidt
Med säker hand styr Morgan bilen över den smala bron vid Storfjätern.
— Bron vid Östersjön är tuffare att passera, säger Morgan lugnt. Att ta sig fram med plogbilen handlar om skicklighet, inte bara att veta var kanten är. Det gäller att ta sig fram också.
— Vi har dubbdäck och jag har med mig kedjor, men är det tung snö så lägger jag på en skopa grus på flaket före att få bättre tyngd över drivhjulen.
Den lätta nysnön trycks långt ut i terrängen i backen ner mot Lillfjätern. Morgan väjer för några snötyngda träd som hänger ut i vägbanan.
— Om tio år är det nog ingen som är intresserad av att ploga längre. Det är ett slavjobb och åkeriernas ersättning är inte bra, konstaterar Morgan när han åter kör ut på 311:an. På väg ner mot Särna och sedan ut på en ny runda.
Ensam i sin hytt med snön som faller och en lång natt bakom ratten väntar.

Foto Nisse Schmidt


Foto Nisse Schmidt