Siljan News logo
Annons
Lena Nilsson vid skylten för vägkorsning där högerregeln gäller. Foto Nisse Schmidt

Idres tyngst trafikerade väg är ingen huvudled – den finns inte ens!

Genom Idre by rullar det 2550 fordon i så kallad dygnsmedeltrafik varav 240 lastbilar. Upplevelsen i bygden är att merparten av dem viker av mot de snabbt växande fjällanläggningarna på Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll liksom de nya fritidshusområdena längs väg 1063, Bergevägen som leder från byn.

Trafikverkets mätningar på väg 1063 talar om 940 fordon på fjällvägen i en äldre mätning.

Inte heller Trafikverket har hunnit ta höjd för den väldigt snabba ökningen av trafiken på väg 1063 till fjällanläggningarna, en trafik som består av väldigt många tunga fordon i sambands med utbyggnaden men också alltfler bilar. Inte minst till områden som inte fanns eller knappt var påbörjade för tre år sedan.

Samtidigt passerar väg 1063 i tur och ordning snabbt växande fritidshusområdet vid Fjällfoten, sedan den södra infarten till Idre Himmelfjäll och därefter avfarten till Himmelfjälls norra infart och direkt därefter den första  avfarten in till Fjällbäckens södra område. Ytterligare en bit därefter följer Fjällbäckens andra infart.

Annons
Väg 1063 mot Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll, huvudled upphör där Idre by slutar. Men formellt finns inte ens huvudleden genom Idre by. Foto Nisse Schmidt

Gemensamt för all de här vägarna är att det är högerregeln som gäller och det gäller även vid avfarten till Idre Fjäll och hela vägen upp till Nipfjällets vinterparkering.

— För väg 1063 saknas föreskrifter. Den är inte heller huvudled genom Idre by. Det innebär att skyltningen vid Idre Fjäll i nuläget formellt inte finns, förklarar Irene Modell som är trafikingenjör på Trafikverket.

Därför är det högerregeln som gäller hela vägen från Idre by till Nipfjällsparkeringen.

— Det här är ju inte klokt. Det innebär att alla bilar som åker norrut på vägen ska lämna företräde för bilar från alla påfarterna från höger hela vägen upp till Nipfjället, säger Lena Nilsson, polis i Idre.

— Än värre blir det när trafiken åker ner mot byn. Då har bilarna i utförsbacken skyldighet att lämna företräde för vägarna från Idre Himmelfjäll och Fjällfoten, fortsätter Lena.

Lena anser att den enda lösningen är att göra hela väg 1063 till huvudled.

 

Lena Nilsson vid skylten för korsande väg där högerregel gäller. Foto Nisse Schmidt

Lena stannar till vid skylten som varnar för korsväg. Det handlar om krysset med vägarna in till Fjällfoten som funnits sedan 90-talet och det nu helt nya området på andra sidan vägen. Vägen från Fjällfoten är ganska dold och i princip fungerar trafiken så att bilarna från Fjällfoten snällt väntar utan att köra ut, trots att de kommer från höger.

— Här gäller högerregeln och vid en olycka så skulle det säkert ifrågasättas vad som gäller. Det här är avgjort inte en helt lätt sak att förstå och definitivt inte bra vad gäller trafiksäkerheten.

Skylten till höger som säger ”Väjningsplikt” finns inte. Åtminstone är den inte införd i förordningen som krävs.
Foto Nisse Schmidt

Irene Lodell bekräftar att det är högerregeln som gäller, men ansvaret för skyltningen ligger på Länsstyrelsen.

— Antagligen har det missats att föra in den här vägen i förordningen när den digitaliserades, misstänker Irene Lodell.

— Det är ganska enkelt att åtgärda om det bara handlar om ett förbiseende, men kanske vore det lika bra att hela vägen får status som huvudled.

Därför är en av Idres mest trafikerade vägsträckor en för stunden komplicerad väg. Den befintliga skyltningen gäller inte fullt ut.

Däremot är hastighetsbegränsningen till 50 km/tim genom Idre by korrekt införd och de som haft lite för bråttom kan inte räkna med någon återbetalning av böter.

— Vi kontrollerar alltid att den väg vi gör mätningen på är med i förseskrifterna säger Johan Alm som är chef för trafikpolisen i Dalarna.

Han kontrollerar snabbt föreskrifterna och konstaterar att så är fallet.

— När det gäller 70-sträckan norr om byn så följer den bashastigheten som är 70 km/tim. För det krävs ingen egen skyltning och därmed är det 70 som gäller om inget annat skyltats, konstaterar Johan Alm.

När det gäller trafiktätheten på vägen till Idre Fjäll så mättes den senast 2009 och fick då ett årsmedeltal på 940 fordon. Genom Idre by uppmättes ett årsmedeltal på 2250 fordon, men det var 2019.

— Mätningen på vägar med vägnummer över 1000 genomförs ungefär vart trettonde år, så det bör ske en ny inom kort, säger Irene Lodell.

Annons

Förhoppningsvis har då väg 1063 uppgraderats till huvudled, för med den utveckling som skett i Idre lär det vara betydligt fler fordon idag än vad som var fallet för 13 år sedan.

I samband med att pandemin stängde gränsövergången från Norge till Sverige, väster om Storsätern, så var inte heller den vägen införd och fanns därför inte.

Niklas Eklund på Länsstyrelsen konstaterar att det finns vägar som missades att föras in i förordningen.

— Vi har fått en karta från Trafikverket med vägsträckor som ska kompletteras. Det är möjligt att väg 1063 är en av dem, förklarar Niklas Eklund.

När det gäller att se över väg 1063 om den bör vara en huvudled är det i regel en fråga som väcks av Trafikverket, polis eller kommun.

— De lämnar i regel en framställning och sedan kan länsstyrelsen fatta ett beslut om det.

När det gäller att åtgärda de vägmärken som nu inte finns med i förordningen så handlar det om en redaktionell ändring som inte behöver ta allt för lång tid, när länsstyrelsen väl uppmärksammat det.

— Samtidigt ska vägmärken respekteras och följas, även om de inte finns införda i förordningen, säger Niklas Eklund.