
Frågor om digital marknadsföring blev till svar
Deltagarna i digital marknadsföring hade alla kommit till Säters stadshus för att lära sig mer om marknadsföring i den digitala världen. Alla deltagarna hade redan innan en hel del kunskaper i ämnet. Men såg fördelarna med att få mer kunnande och tips.
Utbildaren Jessica Engström körde ett högt tempo, men såg till att alla deltagare hängde med. Ganska snart började det komma frågor och funderingar från deltagarna. Även tips dem i mellan, tog form. Alla var generösa med att delge sina både missar och vinster.

Rachele Welander som driver företaget FamilyHearts Butik Belle säljer sedan pandemin startade enbart via företages webb-shop och hade redan mycket kunskap i till exempel annonsering på nätet. Emma Nygren och Lina Olofsson från firma AB Karl Hedin hade fördelen att tillhöra ett storföretag och i och med detta också få all den hjälp det innebär med bland annat digital marknadsförening från koncernens egen marknadsavdelning.
Så för Emma och Linas del handlade det mycket om det som de kunde påverka lokalt genom digital marknadsföring.
Alexandra Nygren har nyligen öppnat Gustafs padelcenter tillsammans med maken Peter. Även hon redan kunnig i den digitala världen. Alexandra sökte mer information om att nå ut brett och lokalt.
— Jag vill ha tips och råd hur man kan nå ut och locka fler på ett enkelt sätt, sa Alexandra Nygren när Jessica Engström undrar vad deltagarna kände behov av att få ut av utbildningen.
— Det här är jättenytt för mig och jag behöver en kickstart, sa Emma Nygren.
— Vi har lokala Instagram sidor, hur ska man nå ut och få de första följarna, undrade Lina Olofsson.
Efter att Jessica fått klart för sig vad deltagarna förväntade sig av utbildningen, började en presentation som gav insikt i en stor och relativt ny värld för de allra flesta.
Flitigt använde deltagarna sina mobilkameror för att spara informationen som Jessica visade i presentationen. Det var en hel del fackuttryck, de flesta på engelska. Något Jessica var noga med att stanna upp och förklara, när de dök upp.
Informationen varvades med fysiska övningar.
Jessica delat de frikostigt med sig av sina kunskaper och sa bland annat:
Välj en sak och gör den bra, inte allt och så blir det inget, samt syns där kunden finns.

Utbildningen ”Digital marknadsföring” var en av fyra kostnadsfria utbildningar för handels- och serviceföretag i Säters kommun som erbjöds via projektet Ökad handelskraft och samverkan. Utbildningen hölls i Säter kommun i grupper om tio deltagare.
Genom utbildningen fick deltagarna insikt i hur digital marknadsföring hänger ihop och hur möjligheterna ser ut. Upplägget anpassades efter deltagarnas kunskapsnivå, och de specifika förutsättningar som gäller för aktuell bransch och verksamhetstyp.
Utbildarna såg till att hålla en övergripande strategisk nivå, och samtidigt förse deltagarna med konkreta tips, råd och strategier som gick att agera på direkt.
Utbildare var Jessica Engström och Erik Nyström.
Jessica Engström började som operativ projektledare på United Power 2012 och är idag VD/Strategisk projektledare och delägare. Hon hjälper kunder lösa sina problem genom smarta marknadsinsatser.
Hon pratade om: Kundresan via digital marknadsföring – från varumärke till konvertering. Vikten av varumärket för att skapa igenkänning. Annonsering på sociala medier Sponsrade inlägg och möjligheterna med annonsering på sociala medier. När ska man välja vad och varför? Sociala medier.
Erik Nyström som jobbat på digitala byråer sedan 2012 arbetar numera som digital strateg på United Power. Han är uppskattad bland annat för sin pedagogiska styrka, med stor fokus på att hjälpa lyssnarna från sin nivå. Ett ess inom Google Analytics, SEO, Google Ads, konverteringsoptimering samt mätning och rapportering. Rätt sak i rätt ordning är en central förkunnelse, och att göra saker bra från början för att slippa göra om. Stora som små verksamheter får hjälp av Erik med analys, optimering och uppföljning av digital kommunikation.
Han pratade om: Kundresan och Googles verktyg En genomgång av Googles 10 viktigaste verktyg. Grunderna kring hur SEO fungerar. De bästa åtgärderna för ökad konverteringsoptimering.
— Utöver utbildningstillfällena fanns det möjlighet till individuell coachning inom t.ex. ekonomi, affärsstrategi, affärsplan eller värdskap tillsammans med erfaren affärsrådgivare. Utgångspunkten är alltid företagets behov och ambition och även detta är kostnadsfritt, upplyste projektledare Kjell Bergqvist deltagarna i utbildningen.