
Masexpressen startar direktlinje från Grövelsjön
Idre och Grövelsjön får en direktbusslinje till Stockholm. Det är Masexpressen som fem dagar i veckan förlänger linjen Mora-Stockholm till Idre och Grövelsjön. Redan den 17 juni återupptar Masexpressen turerna från Mora och redan idag öppnar bokningen av biljetter. Det som blir nytt är det att det då även gått att ta Masexpressen från Grövelsjön och Idre och vidare söderut.
Den 28 juni inleds trafiken och den nya linjen startar då i Grövelsjön 07.30. Den går sedan via Idre Fjäll-Idre Himmelfjäll-Idre by- Särna-Nornäsvägen-Älvdalen till Mora. Bussen fortsätter sedan som tidigare från Mora till Rättvik-Leksand-Insjön-Djurås-Borlänge-Hedemora och ankommer Cityterminalen i Stockholm 14.55.
Det innebär att från Mora blir det två dagliga avgångar med Masexpressen till Stockholm, då det också går en buss klockan 07.00 från Mora.
På söndagar blir det en senare tur som välkomnas av skidgäster. Den lämnar Grövelsjön 14.15 och går sedan via Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll söderut med ankomst Stockholm 21.55.
Tillbaka till Grövelsjön via Mora och skidanläggningarna i Idre går bussen från Stockholm 13.10. Till Mora går det även en senare tur från Stockholm.
Väljer man alternativet Dalatrafik och SJ blir det två byten och lite längre restid. Dessutom går det inte med alternativet Dalatrafik och SJ att få med en skiddag på söndagen då bussen går redan på förmiddagen.
— Det här är något vi jobbat med sedan i februari och nu är redo att dra igång, säger Bosse Hermansson, som är Teamleder på Masexpressen i Mora.
— Det blir fem dagar i veckan som vi kör Stockholm-Grövelsjön, onsdag-söndag. Från Grövelsjön blir det turer måndag och torsdag-söndag.
Det är onekligen en tuff period för kollektivtrafiken i landet med de restriktioner som finns med tanke på pandemin, även om de restriktionerna nu ser ut att släppas vad gäller långfärdsbussar.
— Självklart kör vi efter restriktionerna från FHM, vi har anpassad ventilation i bussarna, handsprit, obligatorisk platsbokning med mera.
Upplägget bygger på att den buss som ankommer Grövelsjön 20.30 på kvällen också blir kvar i Grövelsjön över natten.
— Chauffören kommer att övernatta i Grövelsjön och sedan byter vi chaufför i Mora.
Givetvis förlängs linjen mycket med tanke på intresset att ta sig till Dalarnas fjällvärld på ett bekvämt sätt, vinter som sommar.
— Vi ser också en möjlighet att erbjuda de som bor i norra Dalarna att på ett bekvämt sätt ta sig till Stockholm eller att kliva av efter vägen, säger Bosse.
— När trafiken nu startar upp så har vi anpassat ventilationen i sina bussar fört renare och friskare luft och infört generösare bokningsvillkor.

Torbjörn Wallin som är VD på Idre Himmelfjäll välkomnar den nya busslinjen.
— Jag tycker det är fantastiskt roligt att ett företag satsar så många dagar i veckan och även sommartid.
— Vi kommer att bygga en helt ny busshållplats i anslutning till vår nya reception som nu byggs, men det hinner vi inte få klar till redan i sommar, utansäger Torbjörn Wallin.

På Idre Fjäll finns redan en fungerande busshållplats med en busskur för både Dalatrafiks linjer och övriga busslinjer.
— Det här är en positiv nyhet för oss. Det innebär att det går att på ett hållbart sätt till fjällvärlden och ger våra gäster ytterligare ett alternativ, säger Idre Fjälls marknadschef Tommy Halvarsson.
På Masexpressen ser Bosse Hermansson den nya linjen som ett komplement till den tidigare trafiken.
— Vårt systerföretag Härjedalingen, kör ju bussar från Stockholm till Tänndalen och vi vill ju inte vara sämre.
— Nu kommer vi också att kunna erbjuda den trafiken, så för vandraren i sommar går det ju att vandra från Grövelsjön till Tänndalen och ta Härjedalingen tillbaka, eller tvärt om, säger Bosse om en av de möjligheter som nu erbjuds.
Biljettpriset för en resa från Grövelsjön till Stockholm, utan byte, kommer att bli mellan 520 och 780 kronor.