
Hund avlivades efter långvarig sjukdom – ägaren dömd
En kvinna i Rättviks kommun har dömts för brott mot djurskyddslagen efter att hennes hund avlivats med flera allvarliga sjukdomar. Tingsrätten ansåg att hon väntade för länge med att söka vård.
En kvinna i Rättviks kommun har dömts av Mora tingsrätt för brott mot djurskyddslagen. Hon får betala 60 dagsböter, totalt 10 200 kronor, samt 1 000 kronor till brottsofferfonden.
Fallet gäller en hund som under sommaren 2024 utvecklade flera allvarliga hälsoproblem. Enligt domen var hunden kraftigt avmagrad, hade svårt att andas, tumörer i lungorna, nedsatt njurfunktion, infektioner i både mun och öra samt varigt nosflöde när den slutligen kom till veterinär.
Hunden avlivades efter undersökning på djursjukhus. Veterinären bedömde att vissa av besvären hade varit behandlingsbara om vård hade sökts tidigare, men att tumörsjukdomen i lungorna inte gick att behandla.
Kvinnan själv förnekade brott och menade att hon försökt få vård, men att det varit svårt under semestertider. Hon berättade att hunden ätit dåligt under en period, tappat en tand och haft återkommande problem med örat.
Tingsrätten ansåg inte att kvinnan gjort sig skyldig till djurplågeri, eftersom hon inte haft kännedom om tumörerna eller njurproblemen och hade sökt veterinär när hundens tillstånd försämrades. Däremot menade rätten att hon borde ha sökt vård betydligt tidigare med tanke på hundens avmagring och infektioner.
Därför döms hon för ett oaktsamt brott mot djurskyddslagen.