Siljan News logo
Annons
För Anna Skalk och treårings sonen Melvin på tågresa från Gävle via Stockholm visade sig den sista backen från Tällbergs station och upp till huset i Plintsberg vara den svåraste utmaningen. (Foto:Privat).

Att boka taxi är ”Mission impossible”

Under sommarens högsäsong har det blivit allt mer uppenbart vilka problem som bristen på taxi i Rättvik och Leksand ställer till i form av olägenhet för besökare till sommarstugor, hotell, konserter och andra verksamheter. Som vi tidigare rapporterat så valde koncernen Transdev tidigare i år att lägga ner taxiverksamheten i samband med att man tog över Siljanbuss. Detta innebär alltså att Leksand och Rättvik står helt utan taxiverksamhet medan Mora och Orsa nu endast har en taxioperatör per ort.

Elisabeth Willner Perez som driver hotel Lerdalshöjden i Rättvik bekräftar att bristen på taxi har varit ett problem under sommaren och att personalen på hotellet försökt lösa detta på olika sätt. Till exempel genom att skjutsa gäster när möjlighet finns eller så har gäster hjälpt varandra med transport.

— Många som kommer från andra delar av landet utgår ifrån att det ska finnas taxi att tillgå på stationen när man kommer fram, när det inte gör det blir kunderna besvikna och det har förekommit att vi fått väldigt dåliga recensioner uteslutande på grund av detta vilket är tråkigt då det är helt utom vår kontroll, säger Elisabeth Willner Perez.

— Vi har har hög beläggning den här sommaren och vi tror att trenden att fler semestrar i Sverige kommer fortsätta. Om vi då ska vara en attraktiv destination så är taxi en viktig service då fler än tidigare kommer utan bil och förväntar sig att det ska gå att beställa skjuts, fortsätter Willner Perez.

Annons
Elisabeth Willner Perez berättar att hon själv plockat upp många som kämpat sig upp för den branta backen i Rättvik, både på väg till Hotell Lerdalshöjden och till andra adresser.

Från andra hotell kommer liknande tongångar. Anders Nygårdh som driver hotell Moskogen säger att bristen på taxi redan är en utmaning och ser med oro mot vintern när gäster till exempel ska gå på hockey i arenan och vädret är dåligt. Rosanna Åkerblad som är hotellchef på Åkerblads hotell i Tällberg berättar att de just nu löser skjutsen till och från tågen själva men om många gäster kom med tåg skulle inte det fungera längre.

Avsaknaden av taxi drabbar många och läsaren Hanna Wolf boende i Tällberg berättar att hon vid flera tillfällen fått hjälpa vänner som inte kunnat ta sig från stationen och ut till sin sommarstuga eller hyrda boenden.

— Jag har såklart inget emot att hjälpa mina vänner och det löste sig i dessa fall men det är för dåligt att det inte finns taxi att tillgå och att det saknas information. Jag vet att vissa överväger att inte återvända beroende på att det saknas taxi, berättar Hanna Wolf.

— Det är attraktivt för många med goda kommunikationer med tåg till såväl Rättvik som Leksand och dessutom stationen i Tällberg, synd att det ska falla bara för att man inte kan ta sig de sista kilometrarna fram till sitt semesterboende, fortsätter Wolf.

— Om man ska tänka positivt finns det nu kanske en möjlighet att tänka lite nytt och till exempel hyra ut lådcyklar eller liknande som ett komplement till taxi, avslutar Hanna Wolf.

Skylten finns, men inga bilar att beställa vare sig i Leksand eller Rättvik.

En av de drabbade är Anna Skalk, från Gävle, som tillsammans med sin 3-åriga son besöker släktens hus i Plintsberg.

— Jag har ingen bil och inget körkort och eftersom vi skulle komma fram strax innan nio på kvällen, vilket är sent för min lilla son, och dessutom hade mycket packning för två veckors ledighet var det inget alternativ att gå. Vi tänkte därför att vi skulle boka en taxi de sista kilometrarna upp för backen till Plintsberg, säger Anna Skalk.

— Det var verkligen ”misson impossible”.  Det enda alternativet jag hittade efter mycket sökning var att boka en taxi från Mora med en hög framkörningsavgift, det visade sig också att de inte kunde garantera en bil i förväg,  berättar Anna.

— Det är annars goda allmänna kommunikationer till Leksand och att det finns en station i Tällberg är ju verkligen jättebra. Det är ju synd att det ska falla på att man inte kan ta sig några ynka sista kilometer. Jag vill helst vara självständig och gillar inte att be om hjälp, som tur var har jag dock god kontakt med en av grannarna (Hanna Wolf) och trots att det tog emot bad jag om hjälp och dom var hemma och kunde köra oss vilket var tur, avslutar Anna Skalk.

Det alternativet som finns är alltså för tillfället är att beställa taxi från Mora och då med en framkörningsavgift på 600 kronor och servicen kan inte garanteras utan sker i mån av tid. Johan Frost som driver Mora taxi bekräftar att de fått betydligt fler förfrågningar från Rättvik och Leksand under sommaren och att de erbjuder den servicen i den mån de har möjlighet.

Annons
Johan Frost (bilden) driver Mora taxi tillsammans med Conny Larsson. Arkivfoto. Sofia Jemthans

— Det är ju även hög aktivitet uppe i Mora under sommaren och hur det än är så prioriterar vi vår hemmamarknad och våra stamkunder när vi behöver välja, säger Johan Frost.

— Framkörningsavgiften blir ju också hög just därför att vi får köra från Mora, ibland för en enkel körning inom tätorten, om vi har möjlighet försöker vi kanske hänga kvar ett tag för att se om det blir fler körningar i södra Siljansområdet när en bil ändå är nere och tar en körning, fortsätter Johan Frost.

Även Visit Dalarna bekräftar att de får en hel del förfrågningar om taxi, men påpekar samtidigt att de flesta besökarna fortsatt kommer med bil.

Annons
Annons
Annons
Annons