Siljan News logo
Annons
Sträckningen mellan Vattnäs och Trunna har diskuterats under många år. Det var just här där bilden togs som en 14-årig tjej blev påkörd för två år sedan, 23 november 2018. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Kommunen vill se ändringar av planen för E45

I över ett halvt sekel har diskussionerna gått hur sträckningen mellan Vattnäs och Trunna ska se ut. Trafikverkets förhoppning är att ombyggnationen av E45 ska vara klar under 2023-24.

Kommunstyrelsen tog under måndagens möte beslutet att ställa sig positiv till ombyggnation av Europaväg 45 mellan Vattnäs och Trunna för att göra vägen mer trafiksäker och framkomlig.

Dock är man inte helt nöjd och kommunen föreslår några ändringar i Trafikverkets nuvarande planförslag.

Flera av partierna är inte nöjda alls och vill utreda det förslaget ytterligare; Moderaterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet reserverade sig mot kommunstyrelsens beslut till förmån för sitt eget yrkande om att behålla nuvarande sträckning mellan Holen och Trunna.

— Det är planförslaget om vägkorridoren som kommunen har att behandla och kommunstyrelsen vill med sitt yttrande påverka Trafikverket att ta största möjliga hänsyn till de olika intressen som finns inom den korridoren, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Thalin (C) till kommunens hemsida.

Thalin fortsätter:

— Det kommer att bli protester även om Trafikverket skulle välja en annan sträckning, till exempel använda befintlig väg. Det skulle också medföra mycket stor påverkan, inte minst för de närboende, med rivning av fler hus och nya parallellvägar.

Annons

Planer på att bygga om den del av E45 som går mellan Vattnäs och Trunna har funnits i flera decennier. 2007 tog dåvarande Vägverket beslut om den aktuella vägkorridoren, alltså hur vägen ska dras om. Projektet blev sedan fördröjt på grund av att det tog tid att hitta finansiering.

2015 tog Trafikverket upp frågan igen. Planen gick ut på granskning 2018-19 och då kom så pass många förslag på ändringar in att planen gjordes om helt.

Det pågår en utställning fram till den 27 november av den nya planen så det är lite bråttom, som synes, för allmänheten och organisationer som vill framföra sina synpunkter angående det senaste förslaget.

På Orsa kommuns hemsida informerar man att den föreslagna sträckningen Vattnäs-Trunna planeras bli en trefältsväg (2+1) med mitträcke, förutom delen mellan Vångsgärde-Holen som blir en tvåfältsväg.

Enligt förslaget får vägen en ny västlig sträckning mellan Vattnäs-Vångsgärde och följer sedan den befintliga vägen 1,1 kilometer genom Vångsgärde-Holen. Därefter får vägen åter en ny sträckning väster om den nuvarande vägen fram till Trunna.

Det poängteras att en viktig del av vägplanen är att skapa högre trafiksäkerhet genom att minska antalet påfarter från mindre vägar till E45.

I yttrandet lyfter kommunen fram att det behövs ytterligare åtgärder för att minimera konsekvenserna för jordbruket och för att få till en sammanhängande lösning för oskyddade trafikanter längs hela vägsträckan.

Så än är sista ordet långtifrån sagt i detta känsliga ärende gällande den nya sträckningen.

Trafikverkets mål är annars att fastställa planen under nästa år och förhoppningen är att ombyggnationen av E45 ska vara klar under 2023-24.

Trafikverket har gjort en film där man förklarar planförslaget av sträckningen, en film man även kan hitta via kommunens hemsida.

Annons