
Färre taxibilar runt Siljan -”Turisterna som är de stora förlorarna”
Transdev som har köpt upp det som tidigare var Siljan Buss har beslutat att lägga ner den vanliga taxiverksamheten i Orsa, Mora, Leksand och Rättvik.
Den 31 maj upphör Transdev med den så kallade privata taxiverksamheten, enligt uppgift till Siljan News.
— Jo, jag har hört ”bakvägen” att de ska sluta med taxiverksamheten, men jag har inte hört när. Jag vet inte riktigt hur man ska tänka om det här innan det är helt klart, kommenterar Johan Frost,
Tillsammans med Conny Larsson driver Johan Frost Mora Taxi.
— I dagsläget förändrar det nog inget. Vi har ganska bra ställning sedan tidigare och skulle det här innebära att vi får mer att göra, så är vi förstås glada över det, men jag vet inte om Transdevs beslut att ta bort privattaxin innebär att det blir så för oss.

Som vi nyligen berättade i en artikel såldes Siljan Buss till Västeråsföretaget Björks Buss 2013. 2019 köpte sedan Transdev, en jättekoncernen inom persontrafik och som har sin bas i Paris, upp företaget hösten 2019.
Namnet Siljan Buss har dock funnits kvar en tid, men den 1 februari 2021 togs skyltarna med Siljan Buss ned och istället kom Transdevs logga upp.
När vi då pratade med Transdevs kommunikatör Thomas Charrier och frågade hur företaget ser på det här med privattaxin så fick vi följande svar:
— Det är svårt med beställningstrafik överlag på grund av pandemin och när det gäller privattaxi, så är det jättetufft. Vi hoppas vi kan ha kvar den vanliga taxiverksamheten.
— Gör man en sån här upphandling så borde taxiverksamheten vara kvar, det är en samhällstjänst. Men jag förstår också att de tar bort den, om den inte är lönsam, säger Monalis Löhf.
Löhf driver Monalis Taxi i Orsa och för henne borde det här innebära mera körningar.
— Jo, självklart blir det väl så, men privatkörningarna har minskat rejält och det här pandemiåret har varit en katastrof, konstaterar Monalis.
Hon har två bilar i företaget, men kör helt själv numera.
— Den ena bilen (bussen) har jag ställt av för taxiverksamhet, det kostar mycket att ha den registrerad som taxi så nu har jag bara en bil som rullar.

Att Transdev nu slutar med privattaxi-verksamhet innebär inte att det automatiskt blir mer körningar för de andra bolag som kör taxi.
— För det första är det svårt att få tag i folk och de som vill jobba vill göra det mellan klockan 08-17, men dagtid har vi knappt några körningar. En del tror att det är så lätt att bara skaffa fler chaufförer och ha flera bilar igång, men det kan man inte ha för några få topphelger per år som till exempel nyår och midsommar.
Monalis beskriver pandemiåret som ”katastrof”.
— Jag har tappat mer än 50 procent av min omsättning och den ersättning jag fått som stöd (av staten) är inte mycket.
Hon känner en stor tacksamhet mot de som valt att åka med henne under detta år då många företagare gått på knäna. Taxiverksamheten är definitivt en sån bransch.
— När jag kör, så försöker jag verkligen vara försiktig. Jag har både visir och munskydd och tar två, max tre personer i bilen och ingen sitter bredvid mig. Det har också hänt att jag valt bort vissa körningar, då jag ansett att det varit en risk med dessa.

Monalis startade sin taxiverksamhet 2011 och var den lönsam tidigare, så är den definitivt inte det i dag. Därför vill hon komplettera sin taxikörning med annan verksamhet.
— Bara det släpper det här med pandemin så vill jag fortsätta det jag påbörjat med mina expeditioner och kurser när det gäller natur och miljö.
Men hon kommer även att fortsätta att köra taxi.
— Får jag igång mina expeditioner så blir det mindre taxikörning, så blir det ju. Men nog kommer jag att fortsätta köra, men då måste jag ha förbokade kunder.
Trots att Transdev alltså slutar med taxiverksamheten, kommer det fortsatt att finnas privattaxi i Mora och Orsa.
— Vi har 4,5 heltidsanställda inklusive oss två ägare, sedan har vi 7-8 förare som vi tar in vid behov. Under pandemin har taxiverksamheten varit riktigt tuff, men den är en av fyra ben vi står på, säger Mora Taxis Johan Frost.
För Leksand och Rättvik blir Transdevs beslut att upphöra med taxiverksamheten dock ett rejält bakslag. Här finns inte fler aktörer än Trandsdev som bland annat kör åt Sverigetaxi.
— Det är turisterna som är de stora förlorarna i det här, konstaterar Monalis Löhf.
Vi har sökt Transdevs tf affärschef Fredrik Beckius för en kommentar, dock utan framgång.