Siljan News logo
Annons
Den buss som körde in i en lada i Färnäs (ej den på bilden) saknade dubbdäck. Arkivfoto: Jörgen Wåger.

”Många är upprörda över hans uttalande”

Missnöjet har pågått en längre tid, men Transdev fortsätter slå ifrån sig. Chaufförer i Mora och Orsa är lindrigt sagt förvånad hur företagets affärschef Kent Svens inte tar åt sig nånting av den kritik som framförs från olika håll i Dalarna.

— Diskussionerna bland oss chaufförer går hejvilt, vilken … (sen följer ett ord som inte lämpar sig för publicering).

Det säger en chaufför från Mora/Orsaområdet och den ofullständiga meningen var en passning till Svens. Vi kan kalla den av Transdev anställde föraren för X.

— Det står i vårt anställningsavtal att vi inte får prata med media om företaget, förklarar chauffören varför denne måste vara anonym.

Annons
Transportföretaget Transdev är i blåsväder igen. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Den här chauffören har tidigare uttalat sig väldigt kritisk gällande Transdev och hur företaget sköts, liksom ett flertal andra kollegor också gjort som vi också tidigare pratat med.

I torsdags hade Siljan News ett reportage med en chaufför som tidigare jobbat åt Transdev, men som inte stod ut. Han mådde så dåligt att han till sist sa upp sig. I artikeln riktar han svidande kritik mot företaget.

— Det är fel på dem (bussarna). Det är fel på det mesta. Alla varningslampor lyser. En buss jag körde fick man inte öppna dörrarna på när bussen lutade för då gick de inte att stänga. I en annan buss läckte det in vatten från taket. I en tredje fanns det ingen värme vintertid och då blev det svinkallt.

Han säger också att han aldrig skulle låta sitt eget barn åka buss, om det inte var han själv som körde bussen. Det då en del av all kritik handlade om en nyrekrytering som blev av, trots att den i reportaget samt en annan erfaren busschaufför avrådde Transdev att anställa denne. Personen som ändå anställdes höll inte hastigheten, var nära att krocka vid flera tillfällen och var en osäker förare.

Den förare vi pratat med idag (X) poängterar att problemen som räknas upp i reportaget inte är något nytt.

— Han har ju prickat in alla rätt. Det här har vi tuggat om länge själva, men det händer inget, det har inte blivit nåt bättre, sedan har vi Svens som fortsätter blåneka.

Transdevs affärschef Kent Svens har fått kommentera kritiken och går emot den i nästan allt, att den inte stämmer. Det enda i kritiken han kan hålla med om är problematiken med delade arbetspass, att förarna kan börja väldigt tidigt på morgonen, vara ledig några timmar under dagen och därefter jobba till sent på kvällen.

— Men det är ett branschproblem i hela Sverige, konstaterade Svens.

Övrig kritik som riktas är bland annat dåligt mönsterdjup på däcken och att bussarna saknar vinterdäck.

— Vi har helt nya däck, dubbdäck, på våra bussar. Jag vågar påstå att vi har de bästa däcken i länet, det finns inget annat företag som har bättre vinterdäck, svarade Svens på det.

Den vi pratade med blir nästa smått chockad över svaret.

— Om förare klagar på däcken, så borde väl Svens åtminstone svara att de ska undersöka saken, men han lever i nån sorts förnekelse. När det gäller dubbdäck så är det kanske fyra av alla bussar vi har i Mora/Orsa som har dubbdäck.

Annons
”Vi får köra tills bussarna rasar”, berättade chaufförer anställda åt Transdev tidigare i år. Här bärgas en buss i Orsa den 8 februari 2023. Arkivfoto. Privat

X nämner en händelse i Oljonsbyn förra veckan där en buss ställde sig på tvären över vägen i samband med snöfall. Som tur var blev ingen skadad.

Vi kan också nämna att för 1,5 månad sedan var det en buss med skolbarn från Våmhus som var på väg till Mora som tappade ett hjul på riksväg 70, vid Kråkberg. Som tur var blev det ingen allvarlig olycka av det här.

— Fordon som hamnar på verkstan, de hinner inte fixas till riktigt. Det sätts på ”ett plåster”, sedan ska den ut och rulla igen. Vi skulle behövt ett par bussar till så de som hamnar på verkstan kan repareras riktigt.

— Busschaufförer, sjukbilschaufförer, personal på verkstan, det är missnöje överallt. Det går som en röd tråd genom det hela, alla säger samma sak, är det inte nåt fel då.

En annan tidigare kollega till X, som vi också haft kontakt med idag instämmer i kritiken.

— Efter att ha läst artikeln kan man väl bara konstatera att de (Transdev) något så totalt kopiöst misslyckats med sin roll som arbetsgivare när före detta anställda berättar något sånt här.

Läs även: