
Ännu en rekordorder till Hitachi: ”Majoriteten av värdet tillfaller Hitachi Energy”
Hitachi Energy har tillsammans med Kanonaden Entreprenad tecknat ett avtal på 3 miljarder kronor med Svenska kraftnät, rapporterar Dagens Industri.
Enligt Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy Sverige, är detta en av bolagets största ordrar någonsin på den svenska marknaden och den största inom området seriekompensering.
”Majoriteten av värdet tillfaller Hitachi Energy”, berättar Tobias Hansson för Di.
Till tidningen berättar han hur denna order påverkar verksamheterna i Västerbergslagen.
”Det är väldigt glädjande att få det här förtroendet. Och de stora beställningarna från Svenska kraftnät betyder mycket och ger ytterligare beläggning till vår svenska verksamhet där vi investerar närmare 4 miljarder kronor i bland annat Ludvika, Västerås och Smedjebacken fram till 2027”
Avtalet innebär installation av upp till tio seriekompenseringssystem, med start 2027, som förväntas vara i drift till 2030. Dessa system syftar till att minska överföringsförluster i elnätet och öka kapaciteten för att överföra förnybar energi från norra till södra Sverige.
I ett inlägg på LinkedIn skriver Tobias Hansson följande:
”Vi är glada att kunna fortsätta vårt samarbete som kraftteknikpartner och för förtroendet att leverera upp till tio stycken seriekompenseringssystem, en beprövad teknik och passar Sveriges behov av att överföra mer energi i den befintliga kraftkorridoren”.
Svenska kraftnät bekräftar till Dagens Industri att beställningen är en av deras största någonsin och en viktig del av det omfattande programmet NordSyd, som syftar till att stärka transmissionsnätet i Sverige.
Detta är den andra storordern som Svenska Kraftnät lagt hos Hitachi på kort tid. I augusti i år tecknades ett avtal, som då beskrevs som ett rekordartat sådant, till ett värde om 2,5 miljarder kronor.